Saturday, October 22, 2011

kisah Hazim

nk kata detik kelahiran,x jugak sbb it takes more than 1 day py kes. So, ni la kisah Hazim :)

27 julai
- warded utk induce since ada kes pre-eclampsia ms pregnant.
- cek laluan, hy 1cm.
- around 12mlm air ketuban keluar tp x byk sgt.

28 julai
- 5.30pg ms nk mandi, air ketuban keluar lg. Tp xbyk sgt.
- 8pg cek laluan, bru 2cm. 1st induction. 1 hour kna baring, after dat jln2 dlm wad, konon2 nk pcepatkan bukaan laluan. Lgsg xde rasa sakit.
- 2ptg cek laluan lg, still 2cm. 2nd induction. Ptg tu nk dkt2 mgrib ada byk darah keluar. Tunjuk kat doktor, doktor cek laluan lg. Still 2cm. Doktor swuh tggu smpai esk pg n trus jln2 dlm wad.

29 julai
- 8pg cek laluan, n yet bukaan masih 2cm. Going for 3rd induction. Pasrah. Doktor swuh puasa, just incase I need to be operate.
- 9pg. Ada round pagi. This doctor bg choice kat aku utk induce kali ke-4 tp aku xnak. Kesian kat baby.
- 2ptg, cek bukaan dh 3cm. 3cm merupakan bukaan paling minimum utk bsalin normal. The doctor bg peluang kat aku utk normal tp akan guna 1 ubat ni, ntah ubat ape, utk pcepatkan bukaan laluan since dorg xbleh delay2 lg kes aku sbb dh nk dkt 24hours leaking darah, lendir n air ketuban. Doktor kata xpayah puasa dh.
-5ptg still belum masuk bilik bersalin sbb penuh.
- 6ptg mkn malam.
- 10.15mlm di hantar ke bilik bersalin. Mmg xbleh nk mkn or minum dah.
- 12mlm, nurse masukkan ubat pcepatkan bukaan laluan. Sakit sgt perut sbb sakit nk bersalin tu continuously coming. Sedut etonox tp bukan mgurangkan kesakitan pun. Makin kering tekak jadinya n haus.

30 julai
- 3pg encik hubby masuk teman. Masa tu perut sgt2 sakit. Ayat dr surah yunus pn xdapat nk baca selalu sbb terlampau sakit. Nurse cek bukaan baru 4cm.
- 4pg dh sakit2 sgt. Aku ty kat nurse samada ada x ubt tahan sakit. Dia kata xde, at least not epidural since aku ni 50/50 akan normal or ceaser. Tp dia bg aku ubt tido. Ubt ni bg aku tdo tp akan bgn kalo rasa sakit. Obviously la aku x tdo pun sbb rasa sakit tu mmg dtg co ntinuously. Cume mamai2 dlm kesakitan.
- 5pg nurse cek bukaan baru 5cm. Aku dh xtahan ngan kesakitan tu. Tanya doktor pelatih yg ada kat situ samada bleh x aku nk opt for ceaser je. Bt the doctor xbg n swuh aku kuatkan semangat. I am not a quiter ataupn give up. Tp aku sdri dh rasa x sedap hati.
- 7pg bukaan baru 7cm tp dah rs mcm nk tberak.
- 8pg bukaan 8cm. Doktor swuh bg lg 35minit. Kalo by 8.35pg masih xbukak hbs, kena c-sect.
- 8.15pg ada sorg nurse otai ni cek bukaan tp masih 8cm. Dia swuh aku try teran. Masa tu py la ramai nurse kerumun aku n encik hubby ada kat sebelah aku. 3x cube but d baby won't come out. Doctor swuh htr ke OT.
- 8.25pg ondaway di tolak ke OT.
- masa dlm OT doktor bius ty byk benda n inform aku yg dia akan bius guna local anasthetic yg kebaskan dr aras pinggang ke bwh. Aku iyekan je la ape yg patut sbb penangan ubt tido dh pun terasa since aku dh xrasa sakit contraction. Aku jd mamai n kejap2 terlelap.
- 8.57pg aku dgr doctor ckp, 'patutla dia xmau keluar, rupenye dia angkut semua keluar sekali...'.
-nurse bwk baby ke aku n bgtau yg baby akan dihantar ke NICU. Sempat cium pipi baby.
- encik hubby xdpt masuk OT. Dia sempat azankan baby sblum baby ke NICU.
- keluar dr OT, dorg hntar aku kat dwn menunggu yg super sejuk b4 masuk wad 4c.


* maksud doktor tu - hazim xdpt nk keluar ms aku try push sbb tali pusat dia dh tbelit kat bahu n hazim pegang tali pusat dia jugak.
* hazim masuk NICU sbb dia dh lama sgt dlm perut since air ketuban dh lama keluar n doktor risau baby kena jangkitan kuman.

No comments: