Friday, May 4, 2012

Lame ben0r rasanye..

Fuh,fuh.. Bersawang haa bl0g ni. Sebulan lebih xsempat nak update ape2. Been busy adjusting my life at Johor at the m0ment.

Gaya mcm org bru pindah umah ke? Hehe..gaya je la. Gaya kena 10markah.

Sbb pe kata tgh nk adjusting life? Sbb 3bln duk kat Ampang, byk benda yg kna adjust semula bl dh blk Johor ni. Yela, 3bln kat Ampang, nak bwt keje ke, nk makan ke mandi ke, there are always someone to look after Hazim, just for a while. Tapi bl kat Johor, there is n0 0ne except me. Nak harap pd hubby, k0npem satu keje aku xbleh buat. Dia p keje, blk umah rht time lunch yg sejam suku je durati0n nye. Xkan masa tu je aku nk masak. Bl nk mkn plak? Bsh bj lg, nk sapu sampah lg, nak sidai kain, lpt kain... yadda, yadda, yadda..

Ui,hazim sekarang makin byk s0ngelnye. Nak mandi pn, pintu bilik air xbleh tutup. Ltk dia dlm walker, sebuk dia nk masuk dlm bilik air jugak, siap rempuh2 pintu blk air tu. Nak melabur pn sama je.

Sekarang ni, everything bwt ik0t dan. S0metimes bj yg dh kering n perlu dilipat, tgk la, if sempat, lipat la. Kalo x, kepam la dulu biar atas kerusi kat ruang tamu tu. Sampai ada masa nk lipat, bru lipat semua. Plak tu, rumah aku kat j0h0r ni makin xkena panas matahari dah. Makin senget nk ke barat dh matahari ni ke? O_o sebab 3bln lepas, kalo aku sidai kain kat balkoni dpn ni, dlm kul 11pg ke 1ptg tu, dah bleh kering bju2. Ataupun if sidai kain kat balkoni dapur tu, ptg dlm kul 4, 5 cmtu mesti cahaya matahari ada. Tp sekarang, susah kain2 nk kering, sidai la kat balkoni belakang ke dpn ke sama je. It takes 2 days bju2 nak kering skrg ni. Nak kata asyik hujan je, xjugak.. Ke atau p0k0k kelapa kat balkoni depan ni and p0k0k kat balkoni belakang tu makin tinggi sampai tutup umah aku ni? Hmm, yeah, maybe..maybe..

So, all in all, kain bju mmg lmbt kering skrg ni, and bl dah kering, dah ada 2-3 hari py st0k kain bju kena lipat, bertimbun. Waaa.. Pastu bl nk lipat, mmg kna tggu si bujang tu tido dulu. Kalo x, dia pn nk j0in tolong lipat kain ngn mummy ni.

Masak pn sama je. If pg2 masak air panas utk mandikan hazim, sementara nak tggu air masak, sempat gak la p0t0ng2 sayur, siapkan rencah2 n bhn2 nak bwt masak. Pas hazim dah mandi, aku masukkan dia dalam walker, teman aku masak kat dapur. Siap ltk penghadang supaya hazim tak dkt ngn tempat aku masak tu. Asal dia nampak aku dah cukup. Ye la,nak g0reng2 takut kena percikkan minyak panas plak kat hazim. Selagi dia xnanges, sempat gak aku siapkn lauk. Tp itupun kdg2 ok, kdg2 je. Kalo xsempat siapkn lauk dia dah meraung, haruslah aku benti masak, susukan dia, masukkan dia dalam buai bg dia tido. Dah tido bru aku dpt sambung masak semula. Mandi, masuk kain dlm mesen, relaks time.. And s0metimes, kalo terasa nak masak s0mething special utk hr esknye, malam hari sebelumnye dah siap p0t0ng2 bhn, siapkn rencah segala. Atau masak malam tu jugak, utk menu esk.

Mesti ada yg tertanya, knapa xtggl kan hazim main s0rg2 kat ruang tamu masa aku nak p masak, kan? Xboleh jawapan nye. Hazim xsuka main tanpa teman n xsuka dibiar berseorangan. By h0ok or by cr0ok, he needs to see me in fr0nt of his eyes. Kalo x, xdela mandi pun aku kna bukak pintu sket supaya dia nampak aku. Senangla keje aku kalo bleh dia main sendirian kat ruang tamu, aku buat keje. Tp, xboleh. Xnampak aku, dia akan menjerit, meraung mcm kna dera. Hoho. Stress mummy dia ni. Dahla belakang umah aku ni ada kedai makan, ada Pernama. Bayangkan kalo hazim melalak mcm kena dera tu, tukang masak n org2 yg tgh makan time rht pagi, time lunch..sume dgr. Malu den tau. Walaupn org xnampak aku sbb aku jarang kuar time2 dorg rht (oh,mesen basuh kat ruang balkoni belakang), tp dorang bleh dgr. Hazim py suara, kalah high n0te Dato' Siti, kalah Mawi or kalah Lan n the typewriter time menjerit! Sgt kuat! Aku yg d0k dgr salu ni, pening kepala dgr tau.

So, tell me, mcmane la nak adjusting my time s0rang2 kat joh0r ni? Nak masak yg best2 or yg byk prep, kna tggu weekends, and time hubby xduty on weekends. Hr2 biasa, salu gak aku mintak maaf kat hubby bef0re makan kalo2 aku masak xbest or xcukup perasa atau nampak lauk mcm xsemenggah je. Sbb, mmg berkejar2 ngn hazim time memasak ni. Adjusting is my middle name rite n0w. It takes time. Sekarang ni, mcm aku ckp awl2 td, everything ik0t dan je. Dah xde jadual tetap.

Ok,byk bebel plak. 0ut dulu ye. Nak mengunyah sat. Lapar nau!

No comments: