Monday, August 6, 2012

Bertapak-tapak!

Alhamdulillah, as for August 5th, hazim can finally walk!

Tapi hazim ni kelakar w0o.. Nak tau, nk psiko dia jalan bukan senang. Tapi guna wayar! In his case, guna wayar earph0ne mummy dia.

Semalam la, time aku pas zuhur kat bilik ngn hubby; hazim panjat bahu aku and dia tgh main wayar earph0ne aku. Wayar yg lebih hujung tu hubby tarik ke arah dia. Hazim pun melangkah ik0t ke mane tali wayar tu. Kitorang pn memula blur je xpasan pun. Tapi kitorang duk ulang je, kejap hujung wayar ke aku, kejap lg ke hubby plak, dalam pada tu hazim dah 2-3kali gak terduduk. Dan wayar tu pun sentiasa tegang masa hazim berjalan ke arah kitorang. Mcm gaya kita pimpin dia la tapi instead of using our hand to pimpin dia, we're using tali wayar. Bila hazim terduduk, hubby diri kan semula, bukan hazim yg diri sendiri sbb xde tmpt nk berpaut pun.

Pas dah 3-4x kitorang psiko hazim guna trick tarik dia pakai tali wayar, last2 aku pegang je wayar tu tapi tali renggang. It means, masa tu hazim TERtipu k0n0n2 mummy yg tarik dia. Dah tu dia pun melangkah jela ke arah mummy. Kemudian, aku bwk dia jalan dari bilik tido belakang sampai ke ruang tamu, (yang mane agak jauh gak la utk hazim) using the latter trick (k0n0n2 tarik tali wayar yg dia tgh main kat tangan dia, tp tali tetap renggang). Dia ik0t!

Next step, aku biar je wayar tu, langsung xpegang ke, xtarik ke.. Janji aku ada kat dpn hazim, and ada org belakang dia. He kept walking f0rward! Aaa.priceless la! Nak rec0rd video tapi hubby tgh guna handph0neku utk jadi sbgai m0dem internet. Xpelah, next time :)

Tapi, tulah, hazim sebenarnye dh bleh jalan sendiri cume dia maseh rasa, 'it's n0t ab0ut time yet'. That's why la dia maseh belum cube nak bgn sendiri lepas terduduk. And, kitorang ada gak try ajar dia jalan WITHOUT the wire, dia hanya dapat bwt 3-4 langkah je, instead of using the wire, merata dia melangkah. Wayar tu mcm trick, bg dia hypn0tize, bg dia leka.. Kelakar jugak kan?

Hai la hazim.. Xpe, mummy and daddy sabar menunggu hazim pandai jalan sendiri. But in the mean time, we'll keep practising, ok darling? I'm n0t giving up on you because I kn0w you can do it :) practice makes perfect! ;D

-E & Q-

2 comments:

Liyana said...

yeayyy!pasnih kita dah boley berlari skali dgn aunty ana & aunty tiqah k? ;p

elanie*Q said...

yeayy! Nanti kt men kejar2 kat mall n j0ging kat taman ngn aunty2 sekalian! :D