Wednesday, January 25, 2012

BerCD la si kecik saya

Masa aku blum deliverkn si hazim ritu,ada aku bwt entry pasal aku beli cloth diaper (cd) kan? Memula lepas je deliver, aku masih malas nk pakaikn hazim cd2 tu. Sebab encik suami pn suka belikan disposable diapers (dd) byk2. Yela, bby kan byk guna diapers. Hazim masa dlm pantang, 10 hari pertama pas lahir,paling2 akan guna 8helai dd. Dia byk poo (kalo ik0tkn dia poo nk dkt 5x sehari ms dlm durati0n 10hari terawal tu) lgpn p0o bagus utk keluarkn atau mhentikan (bt0l ke ayat ni?) kuning/jaundice. Bkn dari air kencing ok.. Kami mmg xbli dd mahal2 jenama bagai ms tu sbb pikir ianya akan ke t0ng sampah jugak.

Hazim mula aku pakaikn cd pun masa dia dh masuk 4bln. Hehe padahal beli cd b4 deliver lg. Pakainye lambat jugak dan masih separa tegar. Sebabnye kebetulan m0nt0t hazim kena ruam yg agak teruk. Start dari situla, aku rajin pakaikn cd. Cume malam je sblum hazim nk tdo aku pakaikn dd.

So skrg ni hazim dh nk masuk 6bln pn, masih berCD tp malam nk tdo aku pakaikn dd. Tp nk kata berCD secara tegar xjugak sbb cd stash aku masih sikit kalo nk tak basuh hari2. Masih ada 14 keping je. But h0nestly, makin lama berCD ni makin ser0n0k plak walaupun nampak leceh..

And since i am g0nna be in kl for a few m0nths (encik suami berkursus di Lumut), aku dok menambah cd stash aku ni. Hahaha..hbs duit elaun encik qh0har bg tu ke cd hazim je. Well, bl dh ada anak ni, xpikir nk bli bj sendiri. Lbh kpd bj anak. Bl tgk bj lawa2, ingat nk bli. Tp pikir blk kalo aku balik j0hor semula nanti, adakah kami akan selalu keluar rumah berjalan2? 0wh, tidak. Tu yg duit elaun diri sendiri hbskn utk anak.

Sekarang tgh tunggu parcel2 cd yg akan smpai. Ada yp ETA nye februari tau. Tp xpe,asalkn hazim dapat cd2 dia. Biar lmbt asalkn selamat smpai hehe. Xsabar nk tggu cd2 weehuggers, swaddlebees ngan bamboolite (senyum lebar2 puan nanie ye?) haritu dh dapat cd weegro applique n bli extra s0aker byk2.. Uih, i'm a happy mum!

P/s: dah byk cd ni, blehla fully cd'ing hazim dan jugak berCD waktu malam. Weee :))

4 comments:

ReYNa said...

teringin gak la nk bagi baby pakai cd.tapi blum beli lagi.huhu.bleh share kat mana beli cd tu?

elanie*Q said...

ReYNa: meh,meh kt pakat pakaikn ank kt cd meh. Lgpn bgs utk envir0nment..hehe. Byk tmpt bleh bli cd ni. Nk yg harga bleh tahan murah n plain2 colour bleh try blog kak ummi - littlepreciousgarden.blogspot.com. Kalo dh paham2 sket pasal cd ni n nk try yg dsign c0mel2 cube cari 'kaklong nuzula' kat fb. Dia byk jual brand2 us n agk mahal2 gak la rege dia.huhu. Or else,cube cr blog 'remember when' by ryehannaz (atau mama panda store di fb) kat bloglist sy tepi ni ---> dorg ni dah bleh dikatakn expert la bab2 cd ni. Nk ty lbh lanjut,pm dorg. Bl dh ada kn0wledge,lg sy0k nk bercd tau ;D

Mimy Hamid said...

akak dpt free member bagi CD...nanti nak try bila dah besar sikit...tunjuk ajar la sikit hehe..mcm blur la

elanie*Q said...

kak mimy: waa bestnye dpt hadiah cd! Rezeki bby akak tu. Nanie pn bdk bru blajar jugak kak mimy. Sikit2 tu paham la. Br nk bjinak2. Tp kalo nk ty,insyaallah akan nanie tlg akak. Tp kalo nk lbh lanjut,s0alan agak2 pelik,sila la akak ty nama2 yg nanie listkn kat jwpn atas ni. Dorg bleh dkatakn pakar sbb dh fully cd ank2 dorg n dh ada pglaman..