Friday, January 27, 2012

Rambut oh rambut

Hai peeps!
Hari ni nk cter pasal rambut. Hari tu ada terbaca bl0g m0mmy yun kisah after bersalin. Tentang berat sblum, semasa n selepas bersalin, termasuk la pasal rambut gugur.
Rasanye kes rambut gugur after bersalin ni dah bkn ckp2 org tua je. Sbnrnye memang pn akan berlaku pd setiap m0mmy2. Kalo xberlaku kat korg,wah, wa tabik spring sama lu punya h0rm0n lor.. Aku pnah terbaca dlm risalah friso m0m yg time pregnant, h0rm0n pr0gester0n kt meningkat (i think it is pr0gester0n k0t. Dah lupe eheh), so kbyakan pregnant lady xhilang atau xmengalami keguguran mane2 rambut dr angg0ta bdn. After bersalin, h0rm0n tu akan menurun dan myebabkn mane2 rambut yg kebiasaannye gugur pd hr2 biasa, gugur.. Korg bygkan, supp0sedly everyday b4 pregnant kt akan gugur lbh kurg 10 lai,time pregnant berkurang,after pregnant, yg baki tu la yg akan gugur jugak. Sbbtu after bersalin ni, kt tgk byk bet0l rambut yg bertaburan atas lantai melebihi kebiasaan kan? Kebetulan je time2 rmbut gugur tu ngn time anak kt br mula2 blajar main air liur/menyembur. That's why la org2 tua kata kalo ank dh mula menyembur tu siap la mak dia mesti gugur rambut py la..
Aku pn sama je. Sblum deliver rmbut xgugur lgsg. Masa stgah bln berpantang, rmbut dh start gugur sket2. Masuk sebulan stgah bpantang, masyaAllah! Xbleh dibendung lg! Ms pregnant lg aku memang nk p0t0ng rambut sbb dh lps paras bahu. Utk org2 yg mmg xsuka berambut panjang mcm aku, paras bahu tu pn dah agak pnjg sbnrnye. Tp bl pikir2 blk yg nk kena t0ncet rambut masa pantang, tahankan jugak diri ni dari p0t0ng rambut. Hazim masuk je 4bln, ahh..aku xtahan n rimas tgk rambut bertaburan kat atas lantai tiap2 hari. Keje kat umah pun bertambah nk kna sapu lantai hari2. Keje2 rumah yg dh berderet tu pun dh pnt nk bwt, ni nk tmbh sapu lantai hari2. Kdg2 cube jugak bwt2 xnampak,tp xbleh. Mata ni nak juling dh tgk rambut byk atas lantai tu.
Encik suami memula xbagi p0t0ng sbbt dia suka aku berambut panjang, tp i cann0t la.. Sedih tgk rmbut makin menipis. Last2 encik suami mengalah jugak.. Jdnye hazim masuk je 4bln, mummy dia pn p0t0ng rambut k0nt0t. Hehe.. And i kn0w i l0oked much m0re ad0rable with a sh0rt hair. Haih, i angkat bakul sdri je okeh..hehe. Ringan pn ringan kpla ni. Rambut pn dh makin kurg gugur. Lega hati ni :)

4 comments:

Intan Suhana said...

sadly,aku masih mengalami masalah itu.waaa~tak tau cmne nak buat..agak2 kalau gi klinik doc bagi ubat tak?huhuh~ak kdg2 smpai nak mndi tkut nak kirai2 rambut ala2 aishwarya rai lagi..sbb horror tgk rmbut byk jtuh..

nasib la aku kategori rmbut lebat gk b4 this kan..tp sakit hati weh!cutting ur hair doesn;t make the prob go away..lessen je..huhu

elanie*Q said...

intan sue: yup,cutting it d0esnt make d pr0b g0 away bt at least xla gugur dgn meriahnye mcm b4 p0t0ng. Aku pn up till n0w hazim dh nk masuk 6bln pn,masih je gugur rambut tp ok sket la..sblm ni ms rmbt pnjg,nampak sgt rmbt makin menipis weyh,seriau. Bl dh rmbt pndek,nampak semula v0lume rmbt aku.. Kalo bc inf0 utk lbt kan rmbt after bsalin, disuruh mkn mknan bpr0tein. I've tried bt it d0esnt w0rk either..huh

Intan Suhana said...

Tula.aku ni zaim dh 2thun.stress aku..huhu.pakai tonik monik pn tk jalan.takkan nak kene preg lagi kot?muahahahha.

elanie*Q said...

ha'ah. Pregnant lg beb jalan pyelesaian nye tp jgn deliver ah.hahaha..