Monday, January 30, 2012

Happy 6th MO hazim!

Wahh..kejap je masa berlalu kan? Hari ni hazim genap 6 bulan. Tp blum p cucuk lg. Maybe es0k or the day after tomorrow bru nk p klinik.

0wh lupe nk update kat bl0g yg masa hazim 5 bln 4 minggu 2 hari (to be exact gedik la puan nanie oii), hazim dh tumbuh gigi! Masa tu ptg2 aku tgh men2 ngn hazim,dia sebuk tarik jari aku masuk mulut dia pastu dia gigit. Memula tu aku terkejut jugak awatla tajam sgt dlm mulut dia ni ada ape kan. Bl raba2 kat bhagian gusi bwh tu terasa tajam. Trus aku cek nk tgk tp hazim ni duk c0ver2 gusi dia ngan lidah,menjilat jari aku. Last2 aku bergusti ngan dia bru dapat tgk gusi dia. Masa tu bru nampak mcm garisan kat gusi dia belum lg nampak gigi. The day after, makin jelas garisan tu and rasa gusi dia makin tajam. And finally 2 hari lepas masa hazim 5 bln 4 minggu 5 hari, ahh sudah nampak itu gigi dia dh kuar dari gusi! Tapi sebatang je.Hee.. Semalam plak, masa nak suap dia makan, nampak sebatang lg gigi (sebelah yang dh tumbuh tu) pun dh tumbuh jugak. Kalau bukak mulut dia memang dh nampak la 2 btg gigi bwh dia tp masih c0mel lote je lg;)) xbleh nk snap gmbr sbb hazim ni pantang org bukak mulut dia,dia duk kuarkan lidah dia nak menjilat. Ngee ;p

0rg tua2 kata kalo gigi tumbuh awal alamatnye lambat berjalan la baby tu. Hmm..andaian je. Ape2pun mummy akan s0k0ng hazim xkira la lambat atau cepat, tu xpenting. Yang penting anak mummy membesar dgn sht kan hazim kan? Pedulik kan org lain sbb pertumbuhan baby ni berlainan setiap budak. Jangan push2 dia utk merangkak, berdiri, atau berjalan dgn cpt,nanti lain plak jadinye.

Hazim pn dh 2mggu cube2 nk angkat2 punggung dia. Dah reverse je kejenye. At0k plak kata hazim ni 8bln k0npem dh bleh jalan. But, I put n0 high expectati0n and just let him go with his own pace. Hazim pun dh mula nak kurang tdo petang, asyik nak ajak org main ngn dia je.. Lotih haihh.. Bkn takat nak ajak main je,nak mtk dilayan, nak mtk didukung je.. Mane larat hazim oii..bengk0k bdn mummy ni nanti. Dahla ntah dh berape kilo si kecik ni. Dukung kejap je pun dh terasa lenguh lengan ni..

Dah 2-3 hari ni hazim kerap p0o. Nak kata dari susu aku..aku xde plak makan pedas2,atau panas mcm black pepper tu. Ibu kata hazim nak tambah akal. Yela, lain budak lain gayanye. Mcm anak buah aku,nak tmbah akal asyik duk demam je. Hr tu demam 2x dapat akal nak merangkak. Xlama lepas tu demam lg dapat akal nk berdiri plak. Tp pun anak buah aku tu agak lmbt jugak la nk merangkak. 8bln bru nk merangkak, nak masuk 9bln dia dh mencapai org atau benda yg dia boleh pegang nk berdiri. So dlm durati0n sebulan tu dia kerap demam (padahal xmain hjn pun) and berak nk dkt 5-6x sehari. Hazim ni alhamdulillah xdemam tumbuh gigi cume byk meragam je. Anak mummy kuat kan? :))

p/s: ok la chow dulu..nak mandikan hazim plak :)

No comments: