Friday, January 27, 2012

Blender (part II - the one dat I bought)

HeY hey..kali ni nk cter pasal blender plak. I've been feeding hazim his first s0lid f0od, 2weeks ago, masa hazim masuk 5 bln stgah. Bkn ape, tgk dia mcm xpuas je myusu, syg nk bg f0rmula,tp bg makan eyh.. Hish.. Kalo org tua2, masuk 4bln dh disumbatnye anak2 d0rg makan. Tp kt ni dh dinasihatkn nurse supaya bg makan bby kt bl dia masuk je 6bln. Alasan nye sbb kalo muda2 sgt dh bg s0lid f0ods akan membebankn perut bby, sbb sistem penghadaman bby xmatang lg. But still, aku tetap bg susu bdn pd hazim. And aku bg makan pd hazim sehari sekali je waktu tgahari. The rest of the day myusu bdn.

Awal2 mula makan ritu aku bg biskut rusk. Kalo ik0tkan nurse, even dat one pun xbleh. Xde khasiat katanye. Tp aku bg jugak n bancuh ngn susu perahan aku. Setakat ni alhamdulillah n0 f0rmula milk walaupun susu bdn aku xmeriah mane tp insyaallah cukup utk hazim.

Bubur nasi aku mula bg seminggu lepas sbbnye awal2 ms bg makan kat hazim tu xde blender lg nak blend bubur hazim. Try gak bg bubur x berblend pd hazim, i mean bubur k0s0ng je (yela,br nak ajar dia makan s0lid kan), terus menyembur anak mummy s0rang tu. Habis kena lap tikar nenda dia penuh ngn bubur yg dia sembur. S0, seminggu pertama bg biskut rusk, masuk minggu kedua bg bubur nasi sebab dah bli blender! Hehe

Memula ingat nk bli hand blender Philips ni sbb pikir kat umah dh ada blender, kalo bli hand blender sng nk simpan yela guna utk blend bubur hazim je. Kalo nk pakai blender lama,alamatnye anak mummy tu cirit birit la sbb blender rumah tu salu blend cili. Ingatkn sume kdai letrik ada jual hand blender tu tp tak.. So dari nk p survey sume kdai, aku trus p jusco yg kbtlan ada sales, ada mini blender Philips je kat situ. Last2 tanpa berfikir panjang, aku grab jela mini blender tu yg lg murah seratus dr hand blender.

Mini blender,memang mini. Kapasiti utk 400ml je. Memang c0mel. The blender c0mes with 2 other blender, 1 utk dry blender n 1 lg utk wet blender mcm blend bwg, t0mato etc. Mcm dice gitu. Yg dry blender tu blehla blend rempah2 mcm jintan, ketumbar etc. The main blender utk blend benda2 bsh. Kalo bubur blehla blend guna main blender tu. Memang halus. Dah 2x aku guna blender tu setakat ni. Masak bubur nasi hazim,bg sejuk n dah bleh blend. Sgt halus! Sama je hasilnye antara hand blender ngn blender biasa. Yg penting, mini blender tu murah dr hand blender. Mini blender rm138 (diskaun 5% dpt rm136.10 kalo xsilap hehe). Kalo hand blender jenama yg sama rm259. Aku ni bkn kedekut tp selagi bleh bjimat, seratus tu bleh bwt beli cd hazim hehe..

P/s: memula igt nk bli blender avent. Bl tgk harga rm4++, memang xkan belila kan..haha

No comments: