Monday, July 2, 2012

Early bird kah?

Dah tgk dah?

Ape tu?

Baju kurung untuk raya tahun ni. Dah siap dah! ;D

GILA SEMANGAT NAK RAYA KAH?

Tak jugak. Biasa2 je perasaan nak raya tahun ni, tp ada best sket sbb tahun ni raya belah family aku dulu. Yippee! For me, nothing beats celebrating hari raya with my own family. In law, in law la tapi tetap xsama. For me la. Orang lain, lain gaya and pendapat :) no hard feelings :)

Tahun ni awal buat baju sebab dok jauh kan.. Bila ntah nk beli kain and bila plak ntah nak hantar kain kat Ibu untuk jahit. So, kain beli masa balik KL 2minggu tahun lepas bulan Disember. Alang2 Jakel Shah Alam ada buat sales, sempat gak la rembat 3pasang kain cotton. Aku ni dh 3tahun kot dah xpakai kain selain kain cotton time raya. Bila kain licin2 ni, memang k0npem la xserap peluh kan. So, cancel awal2 dari list. Sebab aku kuat berpeluh. Nan hado nak pakai kain silk2, kain licin2 ni ha. Karang berjurai2 peluh jalan raya pi umah sedara. Me dun like it =p

And beli awal pun sebab ibu yang jahitkan baju kurung aku tu. Yep, aku xbli ready made sbb saiz badan bukan saiz standard L, XL tu. Kalo bli ready made karang adalah, terpanjang la, terbesar la, terlonggar terketat sana sini. Aku cukup cerewet bab2 tu. Nanti silap2 xpakai and membazir. So, lebih senang and percaya pada Ibuku. Hehe.. Lagipun Ibu memang jahit baju2 kurung kitorang sendiri. Dulu ibu memang tukang jahit tapi dah st0p, penat katanye, rabun dekat pun iye bila byk sgt permintaan nak leher jahit tulang belut. Selama 27tahun hidup ni, 27tahun la ibu jahitkan baju aku. Ada dua kali je dulu aku sendiri jahit baju raya sendiri tapi sekarang xbleh la. Xde mesin jahit sendiri kat sini. Kalo ada, dah lama jahit sendiri :) lagipun ada hazim, nanti mesti berebut ngn dia.

So, cuti sekolah bulan 6 ritu ibu datang tjg.pengelih sekali ngan bawak bju kurung aku yang ibu dah siap jahitkn tu. Hehe.. Selang 2 hari pas ibu balik KL, siap basuh dah baju2 tu, tu yang bergantung dalam almari tu ;D

Tema tahun ni, merah.
Baju no.1 tu kain batik ibu beli kat kelantan.
No.2 bju kurung tahun lepas tp xmuat lagi masa tu sbb blum habis pantang. Sekarang pn rasa2 mcm xmuat jugak je kat punggung (haha- sbb ibu jahit bju tu before aku bersalin. Bajet dapatlah kurus lagi masa pantang tapi mimpi jelah).
No.3 kain c0tt0n vietnam, beli kat bff since bapak dia keje kat sana.
No.4-6 kain yg bli kat Jakel ritu. Satu warna hijau, lagi dua warna merah.

No comments: