Friday, July 20, 2012

Salam Ramadhan

Assalamualaikum semua :)

Sempena nak sambut Ramadhan es0k ni, aku nak m0h0n maaf atas keterlanjuran kata dan penulisan secara langsung mahupun xlangsung. I'm only human and I make mistakes.

Dah sampai Ramadhan lagi sekali kan? Cepat masa berlalu.. This is my third year ramadhan as a wife tp tahun kedua berpuasa dgn suami dan tahun pertama berpuasa as a m0ther. Kenapa tahun kedua berpuasa dgn suami? Haha..sebab ramadhan tahun lepas, aku sebulan tu la xpuasa. Tengah dalam pantang kan..mane x nye, sehari lepas bersalin, masuk bulan Ramadhan. Hoho..jenuh nak ngabeskan ganti puasa tu tau.

Cemane gaya korg berpuasa? Aku ni dlu puasa sempoi je. Tp ni bef0re kawen la. Family aku jenis time berbuka xmakan nasi langsung. Memang bangsa pi param je beli kueh mueh, ayam golek ke, r0ti jala kuah kari, etc. Tp memang xde nasi. Sahur je makan nasi and lauk yg ibu masak time berbuka. Ibu pn bukan jenis bgn pepagi buta, tumbuk lesung batu, masak lauk sahur. Ibu masak utk sahur waktu petang time nak berbuka tu. Time sahur buat air panas, panaskan lauk and nasi.

So, after kawen, cara berbuka aku bertukar 360 darjah. Dari xmakan nasi, kena makan nasi sebab hubby jenis org yg akan makan nasi n0 matter what. Dia dari kecik di ajar makan nasi time buka and sahur. Aku terpaksa ik0t la sebab hubby pn bkn jenis pegi r0nda and beli makanan kat param ni. Baik la dia makan masakan rumah, puas katanye dari beli kat param xtau bl punya lauk, bl punya kueh. Hmm..aku la jenuh. Hahaha ;P SEBAB AKU XDAPAT MAKAN YG HANYA DAPAT MAKAN N JUMPA TIME PUASA KAT PARAM TU. Cth macam kueh badak berendam, kueh puteri mandi ngan ayam golek.

Esok ni dah nk puasa, aku dah blaja bwt kueh badak berendam sendiri. Haha, jadinye xla aku kempunan nanti ;) Roti john pun nk kena bwt sendiri jugak ni. Ayam golek je la mati berangan aku nak makan tahun ni ;(

Disebabkan aku dibesarkan dlm family yang sempoi, aku pn terik0t gak. Petang2 before nak berbuka tu aku masak lauk berbuka sekaligus lauk sahur. Cth, masak ikan kicap ngn sayur goreng, ikan kicap je yg tinggal utk sahur, sahur xde dah sayur tu.. Kalo nak sahur nasi ngn telur g0reng je, telur tu g0reng la bef0re makan sahur. Nasi utk sahur masak before tido dalam kul 10 atau 11malam. Esk tinggal panaskan je. X de maknenye aku nk bgn pepagi buta masak lauk sahur. Baik la aku tido sampai time nak bgn bersahur kul 450pg cmtu.

Aku jenis xtido dah lepas bgn sahur. Sbb kalo aku tido lepas makan, bgn2 je nanti aku akan jadi lapar yg amat. Sebab tu aku xbgn awl sgt, risau ngantok and tido semula lepas sahur. Pas je kemas2 dapur, aku mandi, tggu subuh, solat, ngaji sket, kemas2 umah and tggu hazim bgn and settlekan hazim plak. Ptg2 lps zuhur bru lelap sat ngn hazim.

Hm, that's all for n0w. Hehe.. Memang, memang aku suka bwt entry tergantung mcm ni ;D

No comments: