Friday, October 19, 2012

Garlic buns

Resepi ni bleh dapat kat cni [ http://www.kongsiresepi.com/read/5743/3/ ].

Terpaksa letak link panjang sbb xdapat nk bwt link bl guna henp0n ni. If using iPhone or SII/SIII bleh k0t. Tp ni n0kia. Xsama. And i bl0g using email. Manakan sama ye x?

Garlic buns ni memang rec0mmended ar kalo sesape nk try. Xyah susah2 nk pi bli kat pizahat dah. Guna tangan sendiri uli pun jadi dah. Kalo ada bread mixer laaagi senang. Tapi aku xde BM, malas aih nk pi bli lagipun d0k mikir nanti nk pindah, mak aii, brg aku je dh byk. Eh, brg dapur je dh byk. Ni pun cake mixer ibu pn dh pulangkan. Hubby kata nanti dia belikan baru :)) and bwt seketika ni st0p la kejap aku dari buat kek ni.huhu..

Garlic buns ni sedap kalo dapat cicah ngan sup cendawan atau sup ayam. Kalo xreti bwt, bleh je panaskan yg brand Campbell's tu. Tapi, eheh..kitorg memang xpnah bli sup dlm tin tu bwt simpanan kat umah. Aku bwt je sendiri. Resepi bleh dapat kat dlm link yg aku bg kat atas tu. Cari sendiri ok? Hehe..

Sup ni, i tell u, memang sebijik rasa mcm sup campbell tu. Credit to tun telani's recipe yg dia olah sana sini tu, memang superb! Hubby pn can't st0p eating it with the garlic buns. Ni aku sertakan resepi nye:

1 bahagian dada ayam-dihiris halus
1 biji bwg besar-p0t0ng dadu
2 ulas bwg putih-p0t0ng dadu
50gram mentega
2 kiub pati ayam
1/2 cwn tepung gandum
1/3 cwn susu sejat
1 liter air
garam (opti0nal sbb kiub pati ayam tu pun dah masin)

cara-cara:
1. Panaskan mentega, masuk kan bwg merah. Masak sampai layu. Kemudia masuk bwg putih.
2. Masuk kan ayam, masak sampai ayam betul2 masak kemudian letak sedikit air serta masuk kan kiub pati ayam dan biarkan semua kiub pati ayam mencair.
3. Kecilkan api, masuk kan tepung sikit demi sedikit.
4. Masuk kan air sikit demi sedikit supaya tepung takde lagi yg berketul ketul.
5. Tuang susu sejat, tunggu hingga mendidih, perasakan dengan garam.

* Kalo nak bwt sup cendawan pn bleh guna resepi yg sama ni cume ganti ayam dgn cendawan butang dlm tin tu. P0t0ng dadu.
* untuk resepi garlic buns tu, aku ada derhaka sket. Haha.. Dlm resepi tun telani tu xde letak kentang rebus yg dilecek. Tapi aku ada letak, sebiji kentang pn dh cukup, besar pn ik0t ske k0rg la.. Untuk menjamin kegebuan d0h :) bl dah letak kentang lecek tu,0t0matik sukatan air akan berkurang. So, ms letak air, letak sket2 sampai la doh xlembek dh..

Ada yg nk cube ke? Silakan...hehe

No comments: