Thursday, October 25, 2012

Lauk raya

Assalamualaikum.

Dah siap masak lauk raya ke? Hehe..konpem dah la ni, sampai bau ke sini haaa..

Aku masak sempoi je. No rendang, masak lodeh or sambal kacang pun :( sekadar lauk ayam masak merah ala bonda's. Dengan ketupat palas instant yg akan direbus esok pagi, sejam siap!

Ni sume gara2 aku terlupe nak pesan kat hubby untuk beli bahan2 masak tu masa dia ada urusan kat KL, isnin and selasa baru2 ni. Dia suka duduk kat hotel dekat2 ngan pasar chow kit tu sebab murah and convenient bg dia nak beli brg dapur. Tapi kali ni, dia sendiri pun xterpikir pasal bahan2 nak buat masak lauk raya. Salu2nye dia akan tep0n, tanye nak bli ape2 x kat chow kit. Tapi xjugeee...aku pun lupe je la sebuk berkejar and melayan si hero ni sorang2.

Dari semalam aku dok terpikir nak masak lauk ape. Dah ada ketupat palas instant tapi xcukup bahan nak masak lauk2 nye. Aku teringin sangat nak makan kuah kacang sotong kering. Betul ke tu? Hahaha.. Aku teringat makan kat kenduri si Fanna tahun lepas, yummeh! Mcm rojak sotong gtew minus the veggies and the tepung goreng.. Hari tu hubby ada bwt, tapi instead of sotong kering, dia letak ayam yg di potong dadu. Pun best jugak. Tapi, xmau letak ayam, nak sotong kering jugak.

Tapi bl check2 bahan kat dapur, kacang tanah ada sejemput je. Kalo segenggam tu bleh tahan gak la. Ni sejemput, makan sendiri pun xkenyang, setakat buat taik gigi. Sotong kering pn xde. Hmm.. passed je la.

Kuah lodeh aku malas nak buat walaupun senang. Lagipun fucuk, kacang panjang, kobis and carrot xde. Senang cter, bahan masak bleh kata 70% dah habis. Ilek poci bak kata Fanna.

Last resort, ayam masak merah. Ni bukan masak merah yang biasa2 kita makan kat kedai makan tu. Ni resepi ibu, memang gaya ibu. And dulu2 masa aku xtau masak, malas nak masak, memang hari raya adalah hari yg aku tunggu2. Sbb nye ibu hanya masak lauk tu hari raya je. Resepi special gitu. So after kawen aku belajar masak lauk ni, kena gak sbb bukan tiap kali raya dapat blk umah ibu kann haha.. Ini pun, ada satu bhn yg xcukup. Tapi aku alter sket, alhamdulillah jadi jugak.. Weewit! Ayam pulak, dah tggl sket sgt. Yg byk nye hati ayam. Xpe, janji hubby makan hati ayam, dia bleh makan hati ayam tu and aku makan ayam nye hahahaha..sbb organ2 dalaman ni aku xmakan kecuali limpa lembu. Tu pun, setahun adala 2-3x je. Lagipun organ dalaman xelok dimakan.

So, enjoy the simplest lauk for raya. Toodles~~

No comments: