Saturday, November 3, 2012

Love-Hate Relationship with..

...the weather.

Ntah ye, aku memang sejak 2 menjak ada anak n memanjang ada problem ni. Korang xde? Hai bagusnye lah.. Tapi aku rasa if aku dok kat KL, xde kot perasaan camni. Bila dok kat Pengelih ni..haih..gtu la gayanye. Macam rasa xbersyukur je aku ni.

Bukan ape, when it comes to weather, keadaan cuaca Pengelih ni at the extreme ends. Samada hujan selalu atau panas berpanjangan sampai macam nak jadi kemarau panasnye tu. Bila ada problem cuaca, mulala datang 2 lagi problem which are:

1. Nyamuk mencanak biakkan nye
2. CD hazim lambat/susah nak kering

kat Pengelih ni, dahla panas ekstrem, hujan pun ekstrem, last2 kuantiti nyamuk pun ekstrem tau! Aku xbimbang aku yg kena geget nye tp kesian kat hazim tu. Dia tu kalo dah kena geget, makan masa nak hilangkan kesan gegetan nyamuk tu. Ntah la, rasa mcm budak2 ada E ni memang ada problem tu kot. Dulu masa belum pakai kelambu, ada sekali tu habis muka and badan hazim kena geget nyamuk. Bukan takat 2-3 gegetan tapi nak dekat 20 gegetan! Kat muka ada dlm 10 kesan, kat kaki, tangan lagi..kebetulan masa pegi klinik nak amek ubat demam hazim, nurse ingat hazim kena chicken p0x padahal kena geget nyamuk.

Kat sini memang banyak sangat nyamuk. Nak2 kalo hujan. Bayangkan time panas pun nyamuk banyak, ni kan lagi time hujan yg memang penyebab kepada pembiakan nyamuk. Pasang mosquito coil pun, nyamuk selambe lalu kat sebelah. Dah immune dah nyamuk2 kat Pengelih ni. Nak sembur shelltox je xlarat la hoii..ada seminggu sampai bertin-tin shelltox guna kang tp nyamuk tetap ada je. Membazir la kann.. Umah kitorang ni dah tutup sgla lubang udara dah, tp nyamuk tetap ada jugak. Pelik bin ajaib. Pintu dapur xberbukak pun kalo dh ptg2 pun apetah lagi sliding door atau tingkap.

Nak bwuek camno lagi dah, den dah mati akal yo..

Kes CD hazim plak. Dalam pada aku xsuka panas berpanjangan macam nak kemarau tu, aku suka jugak la sebab CD hazim cepat and senang nak kering. Xdela nanti lepas 2hari, buat basuhan baru, bila nak sidai bertindan ngan yg lama yg xkering2 lg tu..xsuka aku. Pastu keje aku nak melipat jadi banyak. Heh..lagipun xseronok sidai CD dlm umah, bwh kipas je. Biar kena panas matahari supaya kuman2, bakteria kat inserts + cover sume mati. Lagipun bau CD or baju2 yg kering kena panas matahari ni lagi segar sebenarnya. Kan? :)

Tu lah, bila hujan, panas sume ni ada pro and con. Bila panasss je, dimintak2 hujan turun basahkan bumi. Tapi bila hujannn je, mengeluh plak kalo baju2 di ampaian xkering. Banyak songeh kan?

2 comments:

Unknown said...

Salam dear,
Kak Izyan ader email awak berkenaan dengan harga Premium Beautiful tue...:) Kak Izyan email kat: elanie7385@yahoo.com
Thanks a lot...:)

DYatie ABakar said...

itu lah nama ny manusia...hihihihihi....
btw, salam kenal awak! ;)