Sunday, February 3, 2013

New projects!

Assalamualaikum.

Last week aku ada order something dari SentuhanBayu.biz. Aku beli KAM Snap Pliers, black snap button dengan sewing pattern.

KAM snap pliers yang untuk letak snap button mcm kat Cloth Diaper tu. Tau kan? Haaa..snap butt0n tu bukan senang2 nak lekat or jahit kat kain. Ada peralatan nye. Yang aku beli ni yg utk snap jenis plastik punya. Dan bukan utk bwt secara mass producti0n. Kalo yg kat kilang, dia ada mesin KAM tu sendiri. Ok la tu... Aku memang dah lama aim nak beli KAM snap pliers tu tp xjumpa yg murah. Yang dekat Tiny Tapir jual yg besi, yang rege dalam rm300 gitu. Err...mahal la plak kan? Aku nak guna suka2 je. Nak tambah snap button kat CD hazim yg kalo setting butt0n yg biasa2 dulu dah mcm sendat kat perut dia. Kalo alih satu button, longgar plak. Haih, walaupun CD tu org xnampak pun sbb dalam seluar, tapi aku yg pakaikan kat hazim ni rasa stress. Wah, sampai stress tgk CD yg anak pakai xnampak selesa kat bdn dia. Haha..

Aku kan suka stress, sbb tu kena high bl0od pressure ms peknen. ;D

and then the sewing pattern. Yup, i'm buying the sewing pattern for myself though. Salu2 ibu yg p0t0ngkan kain, aku tggl jahit je. This time, i wanna do it, nearly fr0m scratch. Kalo fr0m scratch bt0l2, tu ha kena c0me out with the idea and design yourself, kena ukur plus minus atas tracing paper sendiri. Haha, blum belajar lg. Yang aku beli ni, dah siap design untuk baju bersaiz 10, 12, 14, 16, 18, 20 dan 22. Kat packaging tu dah siap ukuran, saiz 10 utk ukur lilit dada berapa, utk ukur lilit pinggang dan punggung berapa. So tinggal kt ukur badan kt sdri, and pilih saiz mana, trace atas kain, potong kain, susun and jahit. Wallaaa~~~ it's that easy! Tapi blum try bwt lg, so xtau la betul2 sesenang yg disangka atau x.

Sebenarnye, untung sape yg tau jahit baju sendiri tau. Bleh bayang x, untungnye sama lebih kurang harga kain yg korang beli tu atau berkali ganda. Let say korang beli kain cotton yg biasa2 jual by meter kat Nagoya ke kan..baru rm10/meter. Untuk bwt blouse or tunic, kain bukak 45" guna 2meter pun cukup. Mcm bdn aku yg dah membulat ni kena beli 2meter suku kalo nak bwt blouse labuh sket tutup punggung. Total kain rm12.50. Bila p0t0ng kain sendiri, jahit sendiri sume, kita hy pakai kat badan, less than rm12.50 sbb ada kain perca/ lebihan kain/ baki kain lepas dah p0t0ng2 tu. Cume k0s mem0t0ng dan menjahit baju je kita xdapat nak kira sbb bukan dalam bentuk wang. See? Tapi kalo kat kdai, harga blouse paling2 k0man pun rm30, dgn kain yg xberkualiti pun. Kan, kan? Cepat berbulu bila basuh etc. Kalo nak berkualiti, harga pun extra mahal la. Itu kalo kain tu betul2 berkualiti. Kita beli yg dah siap, bukan kita tau pun. Senang2 mark up harga kalo kat kedai jenama2 Z**a ke, M** ke harga sampai beratus. So, mehla kt belajar menjahit sesama :)

Contoh paling senang, tengok baju kurung siap. Paling2 pun rm80 ke atas kan? Kalau kita beli kain pasang, dalam rm30 atau rm40 dh dpt. Tu belum hantar kat tailor lg. Nak hantar tailor, kat kg dapatla harga murah. Kalo kat ampang ni, sepasang baju kurung pesak pun dah rm60 ke atas. Atau kena rajin survey mane tailor yg murah.

Tgk tu, aku kalo dah membebel, nombor 1. Hehe 8)

Alhamdulillah setakat ni aku jarang tempah baju kurung kat luar sbb ibu memang jahit sendiri baju2 kurung kitorang anak beranak. Aku ada skill menjahit tapi malas sket sbb jahit baju kurung ni byk benda yang kena atur. Kat bunga kain, kat bahagian pesak lg.

Tapi kalo jahit2 sarung bantal baby ke, cadar ke, seluar tidur ke atau benda2 len, memang aku suka sangat! ;D

Setakat ni blouse memang hantar tailor. Rm40 ke atas tp salu je xselesa pakai kat bdn sendiri. Menyampah aiii..

Ok la, cukup cukup sudah. Cukup sampai di sini sajaaa..

1 comment:

DYatie ABakar said...

ini maksudnya : RAJIN! hehehe. kalau saya memang tak la walau ada benda yang canggih2. :(