Friday, December 12, 2008

ceramah agama

td petang aku dgr ceramah agama (kat Astro OASIS)

tajuk ceramah ptg td ialah menjadi seorang manusia yg bersahaja

antaranya ader cter pasal berbelanja

one of the audiences tu (pempuan) tanya pasal kalau dia ader duit lebih selepas berbuat amal kebajikan

boleh tak dia belanja kan duit lebih tu untuk 'membeli pakaian+barang2 yg mahal2 untuk kepuasan hati'?

ustaz tu cakap, 'kalau boleh, nak beli sesuatu tu, kena la ikut peraturan ni- needs over wants-

keperluan melebihi kehendak

erm.....

mcm kes aku

aku xterpikir pon nk bli baju mahal2..

asal comel+berpatutan dah cukup (sebab kalo mahal+comel, aku kena pikir 10 kali)

barang2 (beg ke, kasut ke etc la)

aku tgk keselesaan..tak pnah jugak aku pikir NAK kena bli yg mahal2..

tp, akhirnya....bagi aku...semua tu adalah PERLU..bukan HENDAK...

mcm mana tu?

p/s: mak aku ckp, aku ni, SEMUA BENDA tu adalah PERLU...ekekeke :D

No comments: