Saturday, March 10, 2012

Alhamdulillah :)

Assalamualaikum..

Petang2 cmni xde bwtpe smbil buaikan hazim swuh smbung tido lg. Cepat sgt oii dak kecik ni nk bgn. Tdo bru sejam. Karang malam kul 9 dah menjerit2 mintak kena peluk2 nak menyusu.

Ni nak citer ni, aku dah pun selamat habis menggantikan puasa 30hari pada 6 Mac ritu. Alhamdulillah!

30hari weh, 30hari.. Bukan 7 hari tau. Tapi, tiga puluh hari. Sgt ramai harinya. Haha.. Ni gara2 bersalin sehari sebelum puasa tahun lepas. Kalo ik0t due 28hb tp terlajak 30hb. Kalo ik0t due pun k0npem kena ganti 30hari jugak kan? Selang 3hari je pun.

Ibu dah pesan awal2 supaya cpt ganti sblum hazim besar and sepatutnye memang kena ganti sebelum berjumpa bulan Ramadhan yg baru tahun ni. Yela, aku sihat tubuh bdn (syukur Ya Allah) xde sbb untuk xdapat hbskan 30hari tu. Bukan senang2 bleh nak byr fidyah sesaje. Jadinye, nah kau, gantilah 30hari tu.

Kalo org tanye xsusah ke nak puasa sbb aku breastfeed kan hazim? Uiii.. Cabaran bt0l... Dahla breastfeed,puasa plak tu. Kalo dulu2 b4 kawen, b4 ada anak, sahur makan kurma 6biji, minum susu je pun dah cukup. La ni bl breastfeed, nasi tu wajib kena makan. Masuk je tengahari, kepala dah naik pening. Xpe, tahankan jugak. Yela, bila bf ni, patutnye kena byk minum air kan nak ganti blk cecair yg keluar dari bdn kita.. Tapi bl puasa, dpt minum air byk mane la masa sahur tu? Cer citer sket? Kalo bgn kul 4.30pg skalipun, pns2 kan lauk, makan sume, settle kul 5.15pg. Kul 5.40pg dah imsak. Hanya ada 25minit je tinggal nak balum minum air masak. Seri0usly perut akan menjadi seperti bel0n kalo nk telan sume air tu. Aku paling2 pun dapat telan 1 liter air masak je sebelum imsak. And usually less than that. And by the end of the day, salu dah hujung2 kul 6ptg tu bdn dah jd super lemau. Dah plak ditambah ngan pening kepala sbb kurang air dalam bdn. Lagi la lemau. Perghhh.. Penat I tell y0u. Org lain aku xtau la. Tp itu la aku.

15 hari terawal puasa aku ditemani encik hubby. Dia pun j0in ganti puasa, sesaje katanya.. 5 hari lg j0in adik aku ganti puasa masa aku ada blk ampang 2minggu bulan Disember ritu. Baki 10 hari lg aku puasa ganti sens0rang mula dari Januari 2012 sampaila 6 Mac yg lepas. Ibu bising kata aku lambat habiskan ganti. Kata Ibu, kalo dia awal2 lg dah hbs xla sampai amek masa 6bln mcm aku. Uiihh.. Semangat aku xla sekuat semangat mak aku. Kalo x breastfeed atau xde anak, mungkin ye aku bleh ganti cpt. Tp bl ada anak and bf plak tu, ya ampunnn, xkuat den nak laksanakannya! Kena ik0t bdn aku sdri jugak..

And dapat habiskan 30hari ganti puasa ni adalah sesuatu yg aku dapat bangga kan. Hadiah terbaik untuk birthday aku tahun ni. Mane xnye, bday aku 7 Mac, aku memang target nak hbskan puasa sblum 7hb tu. And alhamdulillah, tercapai gak target aku tu. Weewitt!! Walaupn encik hubby xdpt nak celebrate bday aku tahun ni, xpela xkesah, janji aku dapat hbskan puasa ganti aku. Happy sgt! Lagi berbaloi bal0i. Haha ;D


P/S: lagi setahun 5bln dari sekarang, kalo nak peknen kena bajet mase bebet0l. Haha..karang kena ganti puasa 30hari lg,jenuh haih! Tp,sapela kita ni nak tentukan bl nak peknen lg, bl nak lahirnye kan? Kalo dah ketentuan dari-Nya,peknen anak ke2 ke, ke3 ke masih due bersebelahan ngan puasa Ramadhan, terima je lah... Uhuuu..

No comments: