Tuesday, March 13, 2012

Cloth diapering

Assalamualaikum.

I wanna admit this, I love cl0th diapering my s0n!

Hip hip h0orayy!!

Dulu ms aku lum bersalin lg, memang ada beli 14 helai cd. Jenama biasa2 je mcm Babyland, QQBaby ngan ape ntah satu lg jenama tu.

Tp masa hazim dh 4bln setengah br aku mula berjinak2 pakaikan hazim cd sbb hubby suka beli dd. Pelik kan? Dia suka beli and ms tu aku pn layankan jela And 1 day masa hazim 4bln stgah tu, hazim kena diaper rash yg sgt teruk kat m0nt0t dia. Org yg mintak aku st0pkan kejap pakaikan hazim dd is n0ne other than my hubby jugak. Diaper rash hazim nak dkt seminggu br baik.

Dr situ jugak la my j0urney of cdying hazim had started sampaila hazim dah masuk 7bln stgah ni.

Aku ni kira amatur lg bab2 bercd ni. Bila aku blk Ampang dari bulan Januari ritu sbb hubby nak berkursus 3bln kat Lumut sampai April ni, aku angkut la 14 biji cd hazim termasuk liner ngan extra inserts dia yg ada 5-6 lai tu. Memang sikit.

At first, aku salu pakaikan hazim 2 inserts sekaligus dalam cd tu sbb hazim bleh gak dikatakan heavy wetter baby. Kalo aku letak sehelai insert je, jenuh nak kena tukar cd setiap sejam setengah. 14 biji cd yg aku ada tu plak sume jenis p0cket cd. 0nce it is wet or s0iled, kena tukar cd baru trus. So kalo setakat ada 14biji je, guna 1 helai insert setiap pemakaian dgn kadar masa 1 jam setengah, satu hari dah guna 6-7 biji cd. Tu bru kegunaan siang hr je. Xmasuk malam. Plak tu rumah aku kat pangkalan navy kali ni xmengadap matahari plak tu..kena pun sipi2 je..kalo sidai cd, mau amek masa 2 hari nak betul2 kering. Xdan haih nak r0tate untuk pakai hari2.

Jadinye awal2 ritu setiap kali pakai cd, aku pakaikan 2 inserts trus. Memang bulky la, tp lg bulky cd tu kalo hazim pakai berbutt0n. Senak mata aku tgk. Tu yg aku biar je x berbutt0n. Hehe..

La ni, 2 bulan d0k Ampang, errr.. Aku berhabis duit beli cd untuk tambah cd stash hazim. Dari 14biji, dalam masa 2bln aku dah tambah 23biji trus with a grand t0tal 37pieces now!

Ni kalo hubby kira cd hazim, k0npen dia bebel kat aku. Yela, duit belanja yg dia bg tetiap bulan dr masa kat j0h0r ritu aku xguna pun sbb bl kuar p mane2, dia yg kuar duit. Jadinye duit belanje yg dia bank in pada aku tu xterusik lgsg untuk beberapa bln. Duit tu yg aku guna beli cd2 hazim. Hehe..hubby mesti bising punyelah kalo tau aku xbli ape2 untuk diri sdri tp berhbs sakan utk hazim. Untuk aku...sikit pun xpe. Aku xpenting. Penting lg hazim. Lgpun kalo takat nak beli bj2 bru, aku dah malas nk beli sbb bl d0k j0h0r xkuar mane2 pun. I am stucked in Naval based everyday. Kuar pun ptg2 lepas hubby blk keje, kuar p pekan Sg.Rengit beli brg dapur sket. Pakai je semp0i2 tp xdelah sampai mcm tak terurus. Asal tutup aurat, kemas, s0pan.. sudah. Weekend pn kdg2 xkuar mane. Bazir je kalo nak bli bju bru.

0h ye, berbalik pasal cter cd hazim. Em, this time ar0und, daripada 23 biji cd yg aku tambah tu, 3 biji darinya adalah jenis All-in-One (AIO), 11 biji jenis All-in-2 (AI2) dan baki lg 9 biji cd adalah jenis pocket cd.

Kalo ditanya, antara ketiga-tiga jenis cd, yg mane lg jadi pilihan? I'd say jenis p0cket. P0cket ni jenis yg inserts masuk dalam shell. So kalo dah s0iled; k0t0r by p0o or dah basah sbb kencing, kena tukar the whole diaper. New cd shell, with a new inserts.

AI2 pn best. My fave n0.1 untuk jenis AI2 ni adalah Perfect Days BambooLite, diikuti dgn Weehuggers. Yang jenama Weegro Applique adalah sgt xbest! Bg aku design cd nye xkemas. Bg aku lah.. Yg comel tentang weegro adalah dari gambar haiwan kat bhagian belakang cd. Tp dari segi cutting cd, Weegro sgt2 la berserabut.

Tapi xfair plak xde review pasal cd jenis AIO kan? Aku ada 3biji AIO dr Swaddlebees Simplex. Blum guna lg. Nampak nipis. AIO ni senang, xyah sebuk2 nk tukar2 inserts atau keluar/masuk kan inserts. Yg ni mcm jenis dd biasa. Kalo anak hantar babysitter mudahla nak pakai AIO. Tp design AIO dari Simplex ni unik sket. Sebab kat kedua2 belah hujung cd ada bukaan yg memb0lehkan kita untuk tambah inserts. K0t2 inserts yg dah sedia ada kat cd tu xcukup tebal, nak tambah daya serapan, bleh tambah lg insert.

Ingatkan ritu dah nak st0p beli cd lg. Tp tetibe 2-3 hari lepas ada benda yg mengganggu pikiran aku, bl tgk gambar cd BumGenius Freetime AIO, trus hati mel0njak2 nak beli. Ape lg, trus placed order kat KakLong Nuzula nak 3 bijik AIO dari BG. Kebetulan dia memang tgh bukak pre-order untuk BG Freetime ngan BG Elemental. Tp yg ni lambat sket dapat. Maybe aku dah blk Johor bru dapat k0t.

Cukupkan 40biji la. Sng nak kira kan? Uish, 40biji tu kira sikit. Ada org dah nak 100biji cd pun ada. Duit aku xbyk tu lah. Tp aku rasa kalo aku ni bekerja,mau gak beli cd sampai 100 biji! Naseb bek xkeje, dapat beringatla sket. Hahaha ;D

p/s: ok, setakat ni dulu. Daaa...

2 comments:

ReYNa said...

sy pon nnti nak beli semua jenis Cd tu,hihi.baru start beli pocket diaper.

Anonymous said...

kt johor kt mana u beli? i pon tgh cari bg freetime