Saturday, December 4, 2010

Kenduri cukur jambul

Owhhh..terlepas sudah..ngeee~~

Patutnya post ni letak awal2 bulan ni lagi tapi disebabkan excited nak cerita pasal tang aku susah nak minum susu tu, terkebelakang sket dah. Takpe2, yang penting tetap mau updet kat sini.

28 November lepas, ada majlis cukur jambul kat Kg. Poh, Perak. Majlis cukur jambul anak buah aku and encik hubby. Kak Lang hubby aku bersalin bulan Oktober lepas, baby Lang sama tarikh lahir ngan Ibu aku (18 Oktober). Majlis buat kat umah mak mertua Lang. Uihh, meriah! Lauk punya banyak ngan udang petai, ayam berempah, ikan bakar, daun turi masak lemak, sup sayur, ngan daging rendang hitam (erkk, jap, lupa nama rendang tu tapi rendang ni fofular kat Perak).

Majlis tu bagi aku lain la dari cara orang Muar. Dorang ada baca maca satu kitab ni dinyanyikan macam mengaji tapi...ntah la. Sebab kat kampung aku hanya selawat Marhaban biasa je sepanjang2 cukur jambul baby tu. But, that was something new for me :)

The buaian. Dorang panggil majlis ni majlis 'naik buai'. Ecehh..simbolik je sebab baby Shahmi dah naik buai dulu la sebelum majlis ni lagi sebab dia tak lena tido atas tilam je. Mesti tido tak sampai setengah jam nanti dah ok,ek,ok,ek bising ;P

Geng marhaban Kg.Poh. Sedondon baju haaa...

The parents pakai tema biru.

Baby Shahmi dah settle dicukur jambulnya, letak dalam buai plak.


p/s: Video nanti la ye. Lama giler nak upload padahal brape saat je ;(

No comments: