Friday, June 17, 2011

Check up 34th weeks

Alhamdulillah, lega dah lepas pon minum air gula buat sekian kalinya. Ye, kali ke-3 ok.

Ade ke orang kena minum air gula sampai 3 kali? Salu baca2, palling2 pon 2 kali pastu kalo saspek diabetes lagi, trus buat BSP. Oh, never mind. Yang penting, sudah lulus! Dengan jayanya! Yippee!! ;D

Semalam, check up 34th weeks disekalikan ngan MGTT yang ke-3. Alhamdulillah, everything went well despite the 'naik angin pasal nurse tu tak tulis nama aku kat dalam buku appointment MGTT, 2 days earlier'.. Haha ;D Takpe2, tu angin lalu je. The next day after kes booking mcm tak booking tu, Ibu ajak teman dia ke k4 Wangsa Maju; alang2 dah ke area situ, singgah lagi sekali kat KK Au2, nak tanya pasal app MGTT tu. Alhamdulillah, aku pi petang, da tak ramai orang dan bukan nurse yang sama attend aku pagi Isnin tu. Sebab nurse yang attend aku pagi Isnin tu tak bagi pon tarikh untuk check up antenatal (sebab dah masuk 8 bulan, kan kena check up 2 kali sebulan). Nurse yang attend aku petang Selasa tu trus tulis nama aku dalam buku app. MGTT and letak sekali nama dalam buku app. antenatal. Alhamdulillah :)

So, semalam, datang pagi2... memula check bacaan gula dalam darah --> minum air gula --> urine test, check BP + timbang berat --> jumpa nurse, check heartbeat baby -->amek darah untuk check hb + bacaan gula after minum air gula tu.


Bacaan before test = 4.4

Bacaan after 2 hours = 5.3 (makin turun dari dua test sebelum ni, alhamdulillah, lega sangat despite the weight gain craziness tuh)


BP = 120/70 (lega sangat!)

urine test = - (means that urine ok, takde tanda2 kencing kotor or ada protein traces dalam urine)

Berat = naik 1kg je after 2 weeks :))

Hb = 11.6

Heartbeat baby = 151/ minute (baby nyer heartbeat laju sket dari orang dewasa. Range dalam 120 - 160 perminit)



p/s: That's all for yesterday's check up :)

No comments: