Thursday, June 23, 2011

35 weeks :)

Alhamdulillah...kejap je dah masuk 35 minggu kan? Pejam celik, pejam celik pastu terus sampai ke sudah celikkkk je takmau pejam2...

Hari ni dah nak masuk hari ke-4 berpuasa :)

Alhamdulillah, takde komplikasi sejak dari hari pertama ganti puasa. Aku ganti berderet ni dari hari Isnin minggu ni sampaila hari ni. Dan dari Isnin sampai hari ni jugakla aku tak duk diam je kat umah. Dari Isnin jugakla aku asyik kuar berjalan shopping untuk diri sendiri dan untuk baby. Shopping untuk diri sendiri sebab nak lengkapkan barang nak letak dalam grab bag mummy. Untuk baby plak, sesaje je tambah padahal dah ada semua pon :D Hehe.. tangan je menggatal.

Alhamdulillah jugakla walaupun kehulu kehilir, tapi aku tak la penat sebab puasa. I am more tired sebab aku preggy. Ye ar, nak berjalan pon amek masa sekarang ni. Dah berat la katakan...Kalo dulu, even encik hubby pon kata aku jalan laju time berdating ;P Ntah nak kejar ape ntah kan...

Owh, ye... malam tadi aku siap mimpi, Doktor kata baby aku songsang!

Ya Allah... risau giler ok sampaikan aku decide nak pi scan baby kat klinik. Nope, bukan kat KK Au2 tu. Last aku scan baby masa 7 bulan ritu la. Scan 2D kat KK ngan scan 4D kat klinik swasta. After that, sampai la check up 34th weeks yang lepas kat KK takde scan dah. Memang la nurse dok check perut, godek2 kata baby dah dikedudukan Cephalic (means, head down towards birth canal), tapi aku dok teringat citer SIL aku yang check up kat KK sampai 7 bulan takde langsung scan by doctor, nurse je check perut kata kedudukan baby dah normal untuk delivery. Bila urut, tukang urut tu kata baby songsang mengadap kebelakang. Pi scan 4D, the sonographer confirmed it.

That's why la, aku pi jugak scan hari ni. Just to make sure my baby tak songsang.

Sambil2 scan, Dr. tu bagitau yang baby aku dah 2.6kg. I asked her samada tu berat sangat ke untuk baby yang dah 35minggu. She said, berat tu dah ok. Weyh, mana taknye... mummy nye dah naik sampai 15kg, kalo berat baby still sekilo lebih jenuh aku mkn sebelum2 ni bukan untuk baby tp untuk diri sendiri je kan..hehe...

Ada aku terbaca2 yang time pregnant tak bleh minum ais sebab takut anak besar? Apekah itu realitinye? Yang aku tau, perempuan secara amnya memang tak elok sangat minum sejuk2 ni sebab nanti dah tua banyak sakitnya. Tapi untuk perempuan mengandung, tak tau ape relevannya antara ais dan berat baby. Aku time2 puasa ganti ni teringat time puasa Ramadhan...perghh..dapat minum ais, best giler ok... So, for the past few days ni memang berbuka minum air sejuk. Ni sebab encik hubby takde depan mata. Cuba kalo dia ade? Konpem la dia bagi TENGOK JE AIS tu. Nak minum? Konpem dia akan pujuk sampai cakap, 'Syg isteri yang baik, kan? Mendengar kata suami kan?' Adeh...kalo dah sampai dia cakap macam tu, surrender awal2...lemah kepala lutut den..hehe


p/s: And Alhamdulillah, my baby dah memang dikedudukan Ceph :D And moga2 aku dapat bersalin normal dan diermudahkan semuanya :) Amin~~

3 comments:

Mimy Hamid said...

ais tak leh minum yer time preggy ??

elanie*Q said...

kak mimy: haa...nanie pon tak tau la kak mimy..tp kalo ty nurse kat KK, dorg kata boleh tapi jgn byk2 sgt. kalo bleh bykkan minum air suam je. relevannye ape, nanie pon tak tau :)

Intan Suhana said...

pasai kalo mnm ais byk kepala baby nti rmbut tk byk :)