Thursday, April 21, 2011

Antenatal Class

Owh ye....nak tanya la, m2b yang len ni pegi tak antenatal class?

Setahu aku tak wajib tapi kebanyakan doktor akan nasihatkan kita pergi kan?

Setakat ni aku dah tanya kat 2 orang. Sorang my SIL and sorang lagi kawan masa kat UiTM yang dah ada pengalaman bersalin ni. Both of them tak pergi pon kelas ni, let alone kelas breastfeed.

Ingat2 nak pegi gak, nak bawak encik hubby. Tapi kami kesuntukan masa. Weeknd ni je ada masa ngan dia tapi weekend ni kami dah booked jadual untuk kemas rumah and packing barang untuk pindah ke Johor. Next Sabtu dia dah nak ke Johor naik lori askar. I'll be left in KL for two weeks without him by my side... ish, terpikir pasal kena tinggal 2 minggu pon dah rasa tak best, ok? :( Eventhough akan duduk kat rumah Ibu for the whole two weeks before join encik hubby kat Johor, tapi... tak syok wooo...

Eh, back to the story...suka kau merepek kan? Hish...

Ha...macam kawan aku si Intan Sue ni inbox pada aku kat fb bila aku tanya pada dia pasal antenatal class ni:

"Kelas tu tk wjib.ak tk g sbb tk de masa hjg minggu.ak bca tru internet je apa yg ptut.tp bgus klo g sbb dia ajar breathing,tnda2 apa sume tu n cara cmne nak jaga baby lps bsalin..tp klo nak breastfeed ko better gi la class ak syorkan.bleh g yg kt sarakids ttdi jaya shah alam (google je akan jumpa) or mum's little one area bangi or seri kembangan.ini dua lactation kaunselor.

Ak tak gi apa pun..hehe..sbb ssh nak cr kelas yg kena dgn masa aku.mana taknya,hjg minggu stil gi outstaion..hahha..tp bagusla klo ko bleh gi,expose sket pasal cara jga baby apa sume ni.takla tkejut kang."

My SIL plak cakap, dia banyak tanya pada mak dia kalo ada ape2 yang dia tak tau and dia banyak baca dari mag Pa+Ma. Memang la kalo pasal breathing tu tak bleh nak baca je dari mag and kalo bleh hadiri kelas macam kelas antenatal ni lagi bagus kan... tapi, tapi.... *Hah, orang banyak alasan memang camni kan? Adeh, nanie... nanie!* Even pasal senaman2 tu pon boleh baca byk kat internet. Buku2 jagaan sebelum, semasa + selepas bersalin pon ada banyak jual kat kedai tu ha...

Pendek kata si Intan Sue tu, dulu mak2 kita takde pon kelas2 macam tu. Semua pon ok je. Macam aku ni ha, sempat je fully breastfeed 2 tahun ngan Ibu aku dulu. Orang sekarang ni je yang ngada2 nak buat2 kelas walaupun memang agak penting sebab wanita sekarang ni bekerjaya, tak sempat nak belek2 buku, tak sempat nak google2 internet nak baca segala info yang penting. Maybe la kan? Tapi, aku ni full time housewife. Boleh je ada masa mengadap internet 8 hours perday time encik hubby pi keje tu. So, sepatutnya takde masalah buat aku.

Alkisahnya macam ni *sebab ape aku dah malas nak pikir ke antenatal class bagai ni*

Encik hubby dah nak pindah Johor next Saturday (30 April), which makes us left with only this weekend together (since aku akan pindah ke Johor tengah bulan Mei nanti). So, weekend ni memang dah peruntukkan masa untuk packing barang sebab weekdays memang tak sempat. And of course la kalo nak pegi kelas2 cmni aku mesti nak heret encik hubby sekali biar dia pon sama2 faham condition ibu mengandung ni and membantu ape yang patut dikala waktu2 yang genting gitu. Kalo aku je pegi...baik la aku baca buku je dari rumah. Sebab kalo nak pegi kat area Kota Tinggi tu, dari tempat aku Tg. Pengelih nak ke bandar Kota *yang ada segala kemudahan hospital, klinik2 swasta yang MAYBE ada provide kelas2 camtu* pon dah 2 jam... takde maknenya hendak seribu daya, taknak seribu dalik hokeyyy....

Itulah situasinya..Sekian.

So, ni ada aku sekalikan klip2 dari YouTube pasal teknik pernafasan and etc yang mungkin dorang ada ajar dalam kelas antenatal tu:

cth breathing techniques:



cth positions for delivery:



And... how to recognize the signs of labour?:



breastfeed the baby:




And antara BF kaunselor yang disarankan oleh kawan aku tu:

  • Sarakids - sarakids.com (website) and blog sarakids (one stop breastfeeding & natural parenting support centre)
  • mom's little one - ada forum BF, jual produk2 penyusuan mcm EBM etc
  • SusuIbu.com - forum panduan dan bimbingan serta perkongsian pengalaman mengenai Penyusuan Susu Ibu

So, kepada m2b diluar sana, cekidaut la website2 ni okeh?


p/s: Ape pendapat korang plak pasal antenatal class ni? If dah pi antenatal class, share2 la ye :)

4 comments:

Intan Suhana said...

haha..sebijik2 kau quote ayat aku he?
tapi memang betul..banyak je website yg ajar.tp pada aku sebenarnye,teori will only be a guide..walaupun begitu, ak rasa teori2 tu semua akan dilempar kelaut bila sakit tu datang..hahhahaha!

breathing ke mana.apa kemana..hehe..so,be prepared supaya tak panik tau..kalau sakit bukan baby tu kuar terus time tu jgk..hehe..sempat lagi kau nak gi sepital..

tapi bf class tu ak advice kau cuba pergi.tapi utk sarakids n MLO tu kalau kau call dia bleh je dtg rmh time pantang kau rasa ada prob..ok?

Mimy Hamid said...

oh akak bukan m2b yer...tp kawan akak pernah pegi kelas atenatal tu kat ampang puteri..tak silap FREE tau..pastu dia citer teknik penjagaan ibu tu bagus untuk mummy to be dan daddy to be...try la

Anonymous said...

For me antenatal class penting gak sbb kat situ ada banyak sessi utk pengetahuan kita bersama terutama panduan sepanjang kehamilan, Peringkat semasa hendak melahirkan anak,Brestfeeding,Panduan penjagaan anak selepas melahirkan,Panduan untuk kaum2 bapa,and yg syoknyer siap dorg ajar exercise lagi utk ibu2 mengandung yg kerap penat nih..Almaklumlah semasa ngandung ni, mmg besar perubahan dr segi fizikal (makin besar), mental (maybe makin cepat sentap & sensitip)...especially mana yg first baby mcm u ni yg x banyak ilmu didada..so baiklah menimba ilmu banyak skit utk masa depan...


*Ibu aqif*

Rosie Rose said...

kalau ada masa, pegi. kalau takde masa, tak pegi pun tkpe. tp me n hubby dah pegi. 1st session was last week, dah hapdet kat blog pon.


Next session will be this saturday. nanti akan share2 lagi info.

yelah, biasanya kite baca2 je dari tenet dan tgk youtube vids bla bla bla. tp bila gi antenatal class, kite leh tanya experienced nurses and experts; buat kite lebih confident and mentally prepared. but ofcoz, the real experience will teach you. :)