Saturday, January 31, 2009

Friends For Thought

..and suddenly my brain got caught up with this random thoughts..about friendship..

Tetiba je ni…bagi aku, aku senang berkawan ngan semua orang..

Walaupun dulu aku tau aku memillih kawan (supposedly, yes)

Tapi sekarang, aku dah bleh berkawan ngan sume orang tanpa ada rasa prejudis..

Yes..sedikit perasaan tu masih ader, cume aku letak jauh2…

Bagi aku, berkawan tak salah..berkawan ngan org yg salah pon tak salah (habes tu, lepas dah berkawan baru tau perangai yg sebenar mcm mana? takkan trus tak nak kawan ngan orang tu kot? Mengarut!)

Cume aku kena pandai bawak diri..

So, here comes my principe in friendship..

“Berkawan biar seribu”

“Jangan kita banding-bandingkan kawan-kawan kita; each one of them are unique in their own way”

“Nak berkawan, terima kawan kita tu seadanya”

“Jangan menilai kawan kita tu sesedap hati je, kenal hati budi dulu”

“Sedia memaafkan”

Dulu masa aku mula-mula keje kat GC, im surrounded by workmate yang life dorang sangat lain dari aku.. Yang suka keluar malam (dah keje pon habis malam, nak keluar bl lg), yang merokok walaupun perempuan, dan banyak lagi yang bagi aku boleh bagi negative impact kat diri aku…

Aku ni plak against all the negative things..aku tak keluar malam hanya untuk melepak borak-borak, aku tak merokok, aku tak clubbing; banyak lagi yang aku katakan ‘tak’.. obviously im not going to be a future YES GIRL la..hahaha…itu sume prinsip aku..

Well, yes, aku pnah je kluar malam masa aku duduk kat umah sewa semester lepas..tgk midnight movie ngan housemate..tp boleh kira dengan sebelah tangan je berapa kali aku kuar malam2 macam tu..tak sampai 5 kali..the rest of the list kat atas tu aku tak pnah buat dan aku tak idamkan untuk buat pon..aku rasa kuar malam2 buta tu pon dah rasa jahat sangat je..huhuhu..

Tapi bila difikir2 balik, kalo aku ader kawan yang macam tu pon, who cares!!?? Yang penting aku tak ikut life dorang, ye tak? You need to have ur own self-preservation.. dan setakat ni, kawan-kawan aku kat GC dulu pon masih menghormati keputusan aku untuk tak keluar lepak malam-malam ngan dorang..thanx guys!

All of these things makes me change my perspective on life; perspective in friendship..just because something I happened to come across last August; makes me realized that life isn’t always beautiful like paintings hanging on the corridor in some 5 Star hotel, life is so short to have prejudice against everything..

Now, I want to live life to the fullest, of course walking with the strong principle that I invented myself to protect myself against negative aura surrounding me; but at the same time enjoying every minute I spend on this Earth..

Who cares if I’m befriends with gay people? Who cares if I’m befriends with women who smoke? Hecks, I myself care too much for it, but I know I’m strong enough to resist and I know how to control myself.

And…at least these kind of people didn’t simply judge others for having done a simplest mistakes that you sometimes don’t aware of.. They forgive and forget.. They don’t hold a grudges against you, they even act like none of these happened before.. That’s what I think friendship suppose to be..

Hey, I’m no Saint, I’m no Angel.. I’m only human, born to make mistakes (so it says) and admitting it; unlike others who simply judge and blame others and acting like Saint’s themselves.. But in fact, they are much worst than whom I’d mention earlier.. Hah! There you go!!

Alhamdulillah, last August incidents does change my life, and yes, now I look at people/ friends particularly with my new-perspective-of-life-eye and yet treasuring them even more than before..Terima kasih kepada 'hamba Allah' yang membuatkan aku tersedar kembali..

Call me a hypocrite if u want, but like I said, I’ve already change my perspective about friendship; treat them equally + treat them the way you want to be treated, do not put prejudice against them, do not hold grudges, and accept them for who they are not for who or what you are..

For you out there, you can change the way you look at your circle of friends.. It’s never too late for making life even better..

No comments: