Thursday, February 25, 2010

make up

Tengahari tadi aku pi Jusco Maluri. Niat hati nak pi cari buku kat MPH. So, lepas masak lunch ngan Ibu, terus je aku siap-siap pakai scarf nak pakai tudung. Kebetulan masa aku nak pakai tudung tu Cik Syam tengah lap meja solek kat ngan meja makan tempat semua krim, bedak, lipstick kitorang.

Memandangkan aku nak pakai tudung hitam je, tudung tu takyah tengok cermin pon aku tau mesti ok punye aku pakai (ecehh.. berlagak btul) sebab tudung tu senang dibentuk. Tetibe:

Cik Syam: Eh, Nanie nak pakai cermin ke? (slanga Indons)

Nanie: Takpe la Cik Syam, tudung ni senang je pakai.

Cik Syam: Guna la dulu, nanti saya boleh lap meja tu kemudian.

Nanie: Ala Cik Syam ni, bukan Nanie nak pakai mekap pon, takyah tengok cermin pon takpe. hehe...

Cik Syam: Ehhhhh... janganla pakai mekap, nanti masa kawin takde seri.

Nanie: Ha, jangan pakai mekap eh? Ok, ok... (sempat aku gelak)


Kebetulan aku ni memang bukan jenis orang yang suka pakai mekap pon. Kalo dulu zaman awal 20-an, masa nak keluar umah ngan kawan-kawan pi shopping ke, mesti aku pakai blusher ngan lipstick. Lama-kelamaan tinggal lipstick je. Ntah, mungkin kulit muka aku ni jenis yang cepat berminyak kot, so bila keluar lama sikit, kena panas, nanti mekap cepat cair. Sememeh plak rasanya dan tak selesa.

La ni pon kalo aku kuar pi wedding kawan-kawan ke, aku hanya pakai krim muka (pelembab la katakan), bedak compact (pakai nipis je) ngan letak lipstick. Ok, I'm all set.

p/s: No komen. Yang penting ikut mana selesa. Ada orang rasa 'naked' je muka tu bila tak bermekap. Aku lebih senang simple dengan hanya berlipstick bagi bermaya sket. Hihi :)

No comments: