Thursday, February 25, 2010

'tak akan!'

Ni bukan entry nak membuat penegasan ke ape. Cuma nak kongsi sket la pasal perkataan 'tak akan' ni.

Selama aku hidup ni beselah aku salu letak rules dalam setiap yang aku buat. Tapi kali ni aku nak cuba buang rules tu. Ada benda dalam hidup ni kita kena ikut buku dan ada jugak yang kita kena ikut flow. Ada benda yang kita buat kena ikut jalan selamat, ikutlah. Dan ikut flow tak bermaksud kita langgar semua adat, sampaikan maruah diletak tepi. Yang penting pandai jaga diri dan tau bezakan yang mana baik, yang mana buruk. Tapi bila ikut buku sangat mulalah kita akan guna perkataan keramat 'tak akan' tuh.

'Aku tak akan itu, aku tak akan ini... aku tak akan buat macamtu, aku tak akan buat macamni... bla, bla, bla...'

Aku percaya Allah kalo nak bayar cash trus kat dunia nih, Dia akan bayar trus.

Sebab tu lah aku nak buang perkataan 'tak akan' tu dalam ayat seharian aku. Aku akan cuba. Ye la, kita ni manusia, bukannya kita perasan sangat ape yang kita cakapkan tiap-tiap hari. Bukannya ada tape recorder yang boleh kita ulang dengar untuk dengar semula ape yang kita cakapkan supaya kita boleh tau silap kita tang mana and bila dah tau salah tang mana, kita boleh ajar diri sendiri tak ulangi benda yang sama pada masa akan datang. Dan kita ni bukannya komputer; bila silap boleh backspace, boleh delete, boleh pause, silap-silap boleh insert semula atau fast forwardkan keadaan.

Aku salu ingatkan kawan-kawan rapat aku terutamanya Along, Alang ngan Bong pasal ayat penegasan 'tak akan' ni. Adalah pasal satu topik ni yang kitorang salu borakkan, takyah aku sebut pasal ape. Risau btul aku bila kalo diorang salu ulang-ulang perkataan tu, takut-takut nanti one day akan kena batang hidung sendiri.

Sebab perkataan keramat ni dah salu sangat aku dengar di kalangan kawan-kawan aku dari sekolah menengah dulu sampai la nih. Dan tak payah pergi jauh, aku pun sendiri kadang-kadang ada terjilat ludah sendiri. Sebab tu lah, aku nak cuba peringat diri sendiri dan orang-orang yang ada terbaca blog ni, cubalah jangan salu sangat cakap ayat penegasan 'tak akan' tu melainkan korang tau dan korang sangat pasti korang tak buat langsung benda tu, which is quite impossible lah. Macam aku cakap awal-awal tadi; Allah kalo nak bayar cash trus kat dunia nih, Dia akan bayar trus. Nanti gedebuk kena sebijik bertepek kat muka sendiri baru korang tau tinggi atau rendahnya langit. Serius nih.

Nasihat aku (terutama pada diri sendiri; hamba Allah yang sangat khilaf dan banyak kekurangan), takyah la nak dibuat penegasan sangat pada perkataan 'tak akan' tu. Kalo tak suka sesuatu benda, sampaikan benci membenci; simpan-simpan kan je lah perkataan 'tak akan' dalam hati. Biar diri sendiri je yang tau ape yang disukai atau dibenci. Jangan dicanangkan kat semua orang, biar semua orang tau kelemahan kita. Sebab kita hidup ni, kita kena ingat bukan semua orang suka kita dan ada je orang yang akan cari silap kita. Period.

p/s: Nanie, ingat tuh...

2 comments:

f@nna said...

fana setuju dgn nanie ;p fana rase semua orang pun akan alami fasa ni. as in yang kate ' tak akan' tapi in the future die jugak yang buat ;) rasanya semakin umur bertambah *semakin tua wawawa*, kite makin matang & pemandangan pun makin luas. cara kite berfikir pun ikut dengan pertambahan umur. kite dah boleh nampak pro's and con's sesuatu perkara tu lebih2 lagi bile kite alami keadaan tu sendiri. fana pun ade jugak kate tak kan tu tak kan ini tapi end up bile sampai mase fana punye turn, fana pun buat jugak hehehe..ape yang nanie tulis same dgn ape yang fana rase.maybe sebab kite sebaya kan hehe.. anyway i loikee this entry heheheh... thumbs up for you!! :)

elanie*Q said...

hehe..thanx f@nna!

beselah keadaan cmni mesti boleh berlaku, anywhere, anytime.
ye ar, mcm nanie, nanie tau nanie takde lah baik sangat, so, sometimes ayat 'tak akan' tu memula mcm konon2 nak tunjukkan nanie ni innocent sdgkan nanie tak tau ape yg akan berlaku pd ms akan dtg. n bila keadaan terbalik kena kat btg hidung sdri baru nanie tau, things are not dat easy in this life. jdnye, bila tggl lg 9 hari nak masuk 25thn ni, alhamdulillah otak boleh pikir semula ape pro n con nye sesuatu yg kita ckpkan tu. so, im still trying to cope up with this rule. I dun want to act innocent, whenelse im just a girl yg biasa buat silap n cuba utk perbaiki diri sdri dari ms ke masa.

bila dipikir semula; kita ni hy tau judge diri org lain, sdgkan diri sdri tak betul. but, that's me and i admit it. orang lain nanie tak tau la pendapatnya mcm mn.