Wednesday, November 3, 2010

satay, satayyyyy...

Sabtu lepas aku buat satay. Percaya tak? Silalah percaya ye :)

Encik hubby nak sangat buat satay sendiri. Tiap kali pi pasar malam, dia akan beli or tengok orang bakar satay. Well, bab2 masak ni memang dah tetibe jadi fave aku pon. Melayan kan dia, jadi je resepi macam2 ni :)

First time buat, so perap ayam tu TERcair sket, so, tak berapa nak best. Encik hubby bagi kawan2 dia makan. The next day, the same batch of ayam yang lebih di bawak balik Bidor, yang tu aku dah alter sket untuk bagi mak mertua makan. Birthday mak, mestilah bagi sedap lagi :) This time around, sebijik macam satay jual kat tepi jalan tuh :)

Batang satay tu kena rendam air dulu supaya tak terbakar masa kita bakar ayam atas api.


Ayam yang diperap paling tidak semalaman perlu di cucuk2 kat batang satay tu.


Ok, encik hubby nak bagi presentation nampak lawa, tu yang buat cam orang jual satay kat tepi jalan tu :)


Ni masa kat Bidor, berasap encik hubby aku ni :D



p/s: Who knew that I can make satay? Even I doubted myself at first :D Tapi, orang kata, if you believe in yourself, you can do anything. The proud me!

2 comments:

aTiQue said...

TAHNIAH!!!!! ahahaha aku harap sgt dpt jadi mcm hang. kalo tak aku msk spagetti jer laaaa

elanie*Q said...

weh, spageti jer....itu once in a while boleh la..ni encik hubby aku ni lidah melayu ok, melayu tegar. jadinya kena byk belajar maa...aku plak memang kaki makan yang tegar, ha..kena latu kombinasinya :))

ko kena gak weh belajar. kalo tak, nanti encik afnan makan spageti, kedingggg je la dia nanti.