Monday, February 6, 2012

Budak2 zaman sekarang (part II)

0k, entry ni xde kena mengena ngan entry yg bwh ni tau. Hehe. Memula nak cter pasal hazim tp terletak tajuk entry yg sama ngan yg entry ni. Ahh abaikan. Malas dh nak edit2.
Sebenarnye aku nk cter pasal budak2 zaman sekarang ni yg suka sgt mencarut. Aku pn dulu2 ada gak la cursing2 ni tp terhad penggunaan kosa katanya. Yg paling penting aku xpernah curse org depan2 or secara terbuka sampai ada pihak terasa. Even dlm blog pun, I never use D word (cth 'dem' or a.k.a damn mcm org2 skrg taip. Exceptionally dlm entry ni utk sbgai contoh je ye). Mostly kalo aku geram pn aku lepaskan time dlm toilet ke, dlm bilik ke tp dlm ton suara yg sgt rendah smpai org yg dkt ngn aku time tu xdgr. Tp mcm aku ckp td, kosa kata terhad xdela smpai keluar segala mak datuk F word ke, P ke, B ke, J ke...ape lagi? Hah,aku pn xtau, punyela byk (tp sekaranp dh jd mak budak, dh st0p dh aktiviti xberfaedah ni).
Mesti korg tertanya gak la awatla tetibe puan nanie ni membangkitkan perkara ni kan? Sebenarnye xpnah pn aku terpikir that one day aku nak sentuh hal ni tapi 2 hari lepas py kejadian membuatkn aku terasa nak k0ngsi kat sini.
Benda ni jadik kat news feed aku di fb 2 hari lepas. Yg tulis status mencarut bagai tu adik sepupu aku sendiri. Baru je form 1 tp ayat mcm dh dewasa sgt nak mencarut kat kawan dia yg r0sakkan pashmina pemberian mak dia. K0t ye pun marah sgt, ko settle la el0k2 kat real w0rld, xyah nak mencarut mcm xhengat dunia kat fb tu. It is a public area. Mak dia pn ada acc fb tu. Maybe mak dia x aktif aku xtau la tp beringat la sikit. Muka comel, cantik tp perangai buruk, h0d0h langsung! I know I can never see her good side anym0re after this kalo jumpa time raya ke bila2 la.. Seri0usly.. Kalo time dtg umah ibu kat kampung tu,nak dengar suara pun payah. Agaknye nak pijak semut pun geli depan kita. Tapi, perangai belakang2, ngucap panjang aku..
Aku jarang nk k0men2 status org unless komen status kwn2 rapat. Other than that, aku jd tukang baca je pastu scr0ll d0wn or up. Dah, habis kat situ. Tp bl aku bc je status adik sepupu aku yg panjang gile dari awal sampai akhir status dia c0nsists of 60% of cursing, aku xtahan dah. Trus aku k0men n aku tulis, 'sila jaga sket ayat tu. Panjang lg perjalanan hidup awak tu'. Hoh,aku pn dh xingat ape yg aku komen tp memang pendek je lbh kurang cmtu. Xlama pastu bl aku bukak fb lg, dia dh delete status dia yg mencarut bagai tu.
Ape la.. Hidup bru 13 tahun xpayah la nak berlagak pandai, berlagak bagus mcmtu. Kalo yg dh dewasa2 ni pun ada je yg xmemilih utk menggunakan bahasa carutan sebagai medium melepaskan geram, ko yg muda lg tu xpayah la guna jugak. Selama 26 tahun 11 bulan aku hidup kat dunia ni, ada satu benda yg aku belajar; choose your friends wisely. Dengan sape kita berkawan ms kecik or ms remaja kita akan menentukan siapa kita akan jd besar nanti. Alhamdulillah ms aku dlm pr0ses mengenal dan belajar erti hidup zaman kanak2 n remaja aku, ibu jenis kawal ketat punya. Ngan sape aku berkawan tu sume dia tau. Ada gak la yg ibu terlepas pandang s0rang dua tp yg itu mcm buat taik gigi je Aku sendiri yg pilih untuk 'gosok gigi' lepas kenal dorang. Paham kan? Life is about options and it is up to us to ch0ose it.
P/s: aku pernah tanya ibu, mane lg susah; jaga anak yg masih kecik atau anak remaja. Jawapan ibu, dah tentu2 jga anak yg dh remaja. Sape yg xde anak lg mgkin xkan tau ape susahnye ada anak ni. Kalo anak masih kecik pn kt rasa susah, bayangkan jela kalo anak tu dah tau berfikir sdri nanti.. Itu pentingnye didikan agama dr kecik and pantauan kt sbgai ibu bapa pada anak kita. Jangankan kita sibuk kerja cr harta tp anak terbiar cr 'tok guru' sendiri which are their circle of friends. Bleh haru jadinya!
P/s: remind me to rem0ve my adik sepupu fr0m my fb's friendlist.

8 comments:

Ryehanna said...

uhuhu.. i jns kuat mencarut gak le.. kdg2 terlepas.. esp kalo mrh bebeno. ehehehe.. padah kalo byk berkwn ngan jantan ni... :P

ehh bile nk update ttg ergo organic ni.. xsabo nk bc... beli design mane... :D

elanie*Q said...

hehe,ala ana,sapela yg baik sgt xterlepas ckp benda2 alah gtu kan n esp kalo tgh geram. Tp nanie plg2 pun ckp s*** je n setakat ni xpnah tlepas kat public or kat status fb ke mane2 ar. Nanie kawal bab2 ni. Hehe.. Owh, blum sampai lg sbb ritu order dh nk public hols kan, dorg plak lembap plak nk htr ke p0slaju, so end up i pun dptla lambat.haish.. Dh excited sgt ni lambat plak ;p i bli design river r0ck green :D

Ryehanna said...

ha ah... cuti byk sgt. ana pn tension tgg emel dr supplier xdpt2 cos sales cuti since raya cina...

eh river rock green?? cantik!!

ana br buat keje giler pg order sebijik lagi Ergo from US design Mystic Purple. sbb nak jugak warna purple! giler... hubby xtau lg ni... mampus kena seligi bila brg smpai nnt hehehe...

dok berdebar tgg brg smpai...

nk sgt2 try organic tp xjmpa yg murah.. sume mhl2.. bajet blm mencukupi lg.. nnt wat la review okey!

elanie*Q said...

hah?bli lg se? Tu bkn bajet xcukup tp terlebih bajet tu ana oii hahaha.. Xpe2,nanti dpt anak s0rg lg kalo pempuan dh c0mel sgt tu kaler purple ;D OWH,CPT2 LA PUAN ANA NI MENGANDUNG lg (i tlg doakan bg phk u hihi ) eyh,tp which ergo eh ada kaler purple? Baru punye ke? Xpnah nampak plak time survey2 ritu . . River r0ck c0mel kan? Hr tu i dh berbelah bahagi nk bli river r0ck atau ape lg satu tu lupe nama tp warna oren. Last2 amek hijau. Xtahan.. Haha ;D

elanie*Q said...

ana,br i perasan mystic purple yg mane..yg original kan? Tetap nk bli yg tu ganti galaxy grey dia..hehe.tp xpe, lawa lah! :D

Ryehanna said...

ha ah.. mystic purple tu xde kt tinytapir. tp website ergobaby ader.. tu yg beli jgk dr us. pengsann! haha

betul, warna oren yg organic tu pn lawa... tp river rock ni pn lawa jgk! haha...better green kot cos oren tu warna striking sgt. heh..

ha ah, mmg beli sbb nk ganti galaxy grey :p

n kot2 nnt dpt baby no.2 dh ade 2 carrier dh

waaa doakan la yer... xsabo nk preggy lg ni :P

elanie*Q said...

itulah pasalnye tak perasan sbb takde kat tinytapir kan..i tgk kat wsite ergo baru pasan :)

wahhh..tak sabor nak preggy ye? mudah2an preggy bila dah duduk ngan hubby kat johor nanti, senang sikit :) hehe insyaAllah..

owh..ana, i dh dapat my ergo organic!! :)) review nanti ye..coming soon~~ :D

Ellie Najiha said...

Delete la.. :)