Tuesday, February 21, 2012

Entry xpuas hati

Assalamualaikum..
0k, entry kali ni aku nak membebel byk2. Bkn meng0mel tau tp membebel,marah pun iye but n0 cursing of c0urse. Xmau baca pun boleh, sbb entry sekadar nak lepaskan rasa amarah, sakit hati ni.
Last few days adala aku jumpa s0rg hamba allah ni ms tu aku bwk hazim sekali. Dia ni memang jarang la jumpa hazim. Bl dah jumpa tu dia kata la, 'uii dah besar dah hazim..'. Fine la,aku ok je. And then, bru2 ni adala org len bgtau aku yg hamba allah tu ckp kat dia yg anak aku kecik. Maybe kecik for a 6m0nths old baby kot?
Uii..sakit hati weh!! Dpn aku ckp lain,belakang aku ckp lain. Kot iye pun rasa xpuas hati kat aku, just say it to my face (ape yg xpuas hatinye aku pn xtau la. Mungkin sbb sblum ni dia bising aku nk try jugak fully bf anak aku smpai 6MO bru nak intr0duce s0lid f0ods kot). Xpayah nak two-faces dpn aku. Menyampah tau x! Ni yg buat aku xnak jumpa ko lagi!
Aku tau sbb ape dia kata hazim kecik. Sbb dia nak c0mparekan anak dia yg masuk sebulan lebih dah minum f0rmula bl dia dah mula keje semula. Masa anak dia 6bln (tahun lepas; tahun ni anak dia dh setahun lebih), aku tgk anak dia dh bulat dh mcm obes pun iye. Anak aku xmcm tu tp at least perkembangan anak aku stabil; tinggi, berat selari ngan umur dia.
Diingatkan kat cni, i'm n0t against f0rmula milk tp there are differences between people who tried to give their baby breastmilk (including bf, df and ebm) with people who didn't b0ther to even tried to feed their child with their breastmilk. Kalo yg jenis cube pam salu pun tp hasil pun masih siket je, xmemberangsangkan mcm org lain and their baby x kenyang, FM is their last resort, s0 be it. Dari baby d0rg kelaparan, lg kesian kan..
Tp ada jugak st0k2 bangsa yg xcube utk pam, xcube alternatif utk mengekalkan breastmilk dia supaya sentiasa ada susu utk keperluan anak dia. They just don't care samada anak dia minum susu bdn or susu f0rmula sebab bg d0rg, dah ada FM yg menyenangkan dorg, bwtpe nk menyusahkan diri d0k singkap2 bju bg anak breastmilk ye x. Yg st0k org mcm ni la yg aku geram sgt. And org yg mcm ni la yg dengki sgt ngan aku tu.
Oii,oii.. Ko tu setakat keje biasa jgnla berlagak sgt xde masa nak pam susu utk anak ko. Ada je org yg keje lg payah dr ko, lg busy dr ko dapat je pam utk anak dorg kat ofis. Kalo ko xtau nk bli pam kat mane, tanye je aku ni, bleh aku tolong carikan pam2 susu yg murah2 utk ko. Aku xkedekut masa and xkedekut ilmu tau. Atau kalo malu nak tanya kat aku (sebab ko dah ada anak 2 and dah masuk anak ke3 awal bulan ni), ko swuh laki ko belikan majalah PA&MA, kat dalam tu byk inf0 kat mane nak bli pam, beli 0nline pun ada. Ini tidak, ko rasa ko dah ada anak s0rg, 2 org, ko rasa gah sgt. Xhengen aku nak ty ko ape2 la.. Baik aku belajar melalui pembacaan.
Aku xkesah kalo anak ko gebu, obes ke sebab bg anak minum susu bdn.. Gebu sehat xpe. Tp kalo ko nak berlagak ngan aku anak ko gebu sbb bg FM, hello, AKU XHERAN OKEY!! Tolong tukar mentaliti yg mengatakan anak bulat,gebu itu sihat kalo ko bg anak ko FM. Sila lebihkan bacaan ye puan.
Ko xpayah nak banding2kan anak aku ngan anak ko. Lgpun, budak2 ni lain org,lain pembesarannye. Setiap org berlainan. Kalo anak aku kecik pun,ada aku susahkan ko? Aku xmintak pun duit dr ko nak bwt beli FM kan? Jadi, senyap!
Aku bukan nye nak berlagak sebab dapat bg anak aku susu badan sampai hazim 6bln and alhamdulillah hazim dh nk masuk 7bln pn masih bf lg and insyaallah Allah panjangkan rezeki hazim sampai dia 2 tahun. Aku tau,aku pn suri rumah je, xkeje. Mungkin ko kata aku xde benda nak buat kat umah blehla nk pam ke, nak bf anak aku. Eh hello, ko ingat duk umah aku g0yang kaki ke? Dari dpn ke belakang sume aku buat sdri okeh. Suami aku blk keje tinggal nak mandi, makan and jagakan hazim kejap2 sementara aku settlekan hal rumah. Weh,dlm sebuk2 aku tu alhamdulillah aku dapat jugak selitkan masa aku utk pam susu tau,at least sekali sehari. Kalo ada masa lebih sket,dapatla 2x sehari.
Ko keje, yg kat rumah tu ada pembantu yg tolong kemaskan rumah,jaga anak ko, masak segala. You are lucky since ko blk je rumah makanan dah terhidang, anak dah mandi, ko tinggal nak tidokan anak ko je. Tp ko xde inisiatif nak pam susu kat tmpat keje ko.
Ntahla, ni yang aku nak ckp kat ko face to face kalo aku mulut lancang mcm highway xde tol, 'mind your own child'! Ko xpayah nak susah2 hati pasal anak aku, pandaila aku urus sdri. And ko jaga anak ko yg bru lahir tu el0k2 since ko dah benti keje ni kan. Aku nak teng0k anak ko besar 6bln nanti besar mane. And aku harap sgt ko bf anak ko since ko dah xkeje ni. Anyways, susu ibu tetap n0 1. Jgn sia2kan. Tau la laki ko ada duit nak beli FM, tp cubela bf anak sendiri. Rasa lebih kasih sayang weh...

P/s: puas hati aku marah2 hari ni. Huh!

11 comments:

Intan Suhana said...

hahaha..well..mmg orang ebgini wujud.time ak bg anak ak ebm dlu pn mmg stok org gini ko akan jmpe..

true,bkn sbb masa kebanyakan orang tak nak bgi susu badan tapi MALAS.period.

aku dlu siap mengusung beg pam just because nak bg anak mnum susu.smpai ke pulau,orang smua tau dh kalo nampak bayang2 cooler box 2bijik kat arrival gate tu tkde org lain lah tu..hahaha..

kepada ibu tadi tu,jangan lah banding2 anak2 kita..every child is special in their own way.even kalo tgk growth chart pu,ada 2 untuk breastfeed and fm feed babies.

rilek nanie weh..kalau aku,ibu bekerja yang selalu eprgi outstation almost every month,tak direct feed hanya ebm saja bleh survive smpai 1 tahun lebey,apalagi ko..lantakkan mereka..tak mati dek keji tak idup dek puji..hehe..what doesn't kill u makes u stronger!

elanie*Q said...

tau xpe beb! Aku hangen gler ngan org tu tau. Ingat anak dh masuk 3 dah bgus sgt. Naseb bek mulut aku ni jenis bleh senyap bl dpn2 dia.sbb aku xsuka sakitkan hati org.takat marah dlm bl0g je la.. Tp kalo mulut aku lancang,aku fire habes2an tau. Geram,mcm nk cili2 je mulut dia. Ape yg dia against sgt breastmilk ni pun aku xtau ar

amalina said...

org itu sgt pathetic! jgn amik pot org macam tu..breastfeeding awareness dah tersebar secara meluas..but still ade org masih tinggal di bawah tempurung.

elanie*Q said...

amalina: tried to ign0re but it kept c0ming to my head. Yup,bf awareness dh tsebar luas tp nk buat cmane dah org tu xnak amek p0rt benda2 mcm ni. Agaknye sbb dia rasa dia dh sgt arif ngn bf thingy,sbb anak dh ada 3org n never tried to ask or read it thru mag yg ada. Xde effort. Jdnye jgn salahkn org len,salahkan diri sdri ar

Liyana said...

pesal psiko sgt pompuan tuh?eyh hello berlambak je skang org keje pam susu kat opis ok?dengki ar tuh tetek takley nak kuarkan susu *opsss sorry ayat lucah sket* bahahahaha!

p/s : btw sape nih?jom gosip! =D

elanie*Q said...

liyanar0xx: haha,ayat lucas suda keluar ;D Aaa,bl2 kt jmpa nanti kt g0sip2 k..nanie pnah cter gak pasal org ni dulu. Antara individu2 yg salu bwt nanie stress ms preggy dlu.. U kn0w, xramai yg bwt nanie stress time tu.tp kalo ana ingat2,mesti tau sape.

Liyana said...

Sabar ok dear?ana tau nanie baik...tak mcm ana kurang sabar,kalo kena kat haku mmg "DEPAN BATANG HIDUNG" gua sound setepek...bahahaha! but knowing nanie very the "ayu",doakan jelah si psiko tuh berubah..susu nanie,sukati nanie..asalkan danish membesar dgn sihat + cerdik cukuplah..gemok pun kalo tak sehat buat apa?heh!!

p/s : Dear danish,aunty yana tau danish good boy..membesar dgn sehat ok syg? *muacks*

elanie*Q said...

liyana: haha...tau dah, hang memang suka sound org ;D saya ni sound system tak berapa nak kuat kalo ngan 'org luar' ni. nak kena jg byk hati.

eh, ayu lah sgt..wa ganazz ok, ganazz...tp dlm blog je la. kahkahh..

cume rs tak puas hati tu memang masih ada. sebukkan hal org len, jaga ar ank sdri yg boolat tu. mentaliti org yg tak menyusukan anak sendiri mmg cmtu lah. tu jenis bangsa tak reti nak cari informasi, yg dia tau,anak dia nanges sumbat puting, anak nanges sumbat FM. Tak cuba nak cari jln cmna cara nak teruskan penyusuan susu badan walaupun dh mula kerja. bajet pandaiiii sgt sbb konon2 anak dh masuk 3org. padahal, dua anak sebelum dia benti keje tu sume org len yg jagakan. pffttt ;P

PASTU, DIA INGAT NAK KITA PON IKUTTTT JE CARA DIA. hampeh!! belajar dulu cara yg betul la takyah ajar org len.


p/s: ok, tambah berapi plak. ish...hehe

Anonymous said...

aina says:
erm...teruk nyer orang tu!!!biar jer nanie org mcm tu..no point layan diorg..akak tau nanie dah wat yg terbaik tuk danish..anggap jer dia dengki abis cerita..hehehe..talam dua muka betul org tu..akak rasa ramai dah kot org sekarang BF anak2 diorg..sekarang kan moden..macam2 cara leh wat/guna tuk BF..lau yg tau nak sumbat FM je.. tak nak usaha tu BF bb tu jenis yg malas ler tu..nak seribu daya (like u n puan sue =)) taknak seribu dalih..kan2..

:: windu kat danish...n mummy dia sekali..danish sihat2 selalu tau...

elanie*Q said...

kak aina: thanks kak kerana salu supp0rt nanie! :) sayang kamu ketat2! Haha.. Akak,nanie pun byk alami ups n down dlm bf ni tp nanie xnk gv up n i cant gv up. Berusaha mkn mcm2 k0n0n2 nk cr ape milk b0oster nanie.sbb lain org lain pyebab susu jd byk. And it seems that n0ne are working for me.skrg ni nanie hy mampu berdoa m0ga allah limpahkan rzki susu bwt hazim sbb hy Dia yg dpt makbulkn doa nanie n cube pam sekerap mgkn wpun sehari hy dpt pam 2x je,n d rest direct feed.. And i just dont want to gv up easily. Org yg tu plak dgn bangga ckp dia dh bg fm start anak dia ms ank dia masuk sebulan. Hmm,nk tegur nanti dikata kita ni pandai sgt.diam jela..tp bl dia dh start bnding2 ni yg nanie xgemar n rasa nk meletup je dpn dia tp sbr kan diri

Arya Stark said...

yes.. kalaulah dina pun boleh luahkan perasaan mcm ni kat blog.. kang ada 'reader' yg terasa hati... hehe... mmg fed up kalau ada org yg suka compare2 anak dina yg fully bf dgn anak drg yg fully fm.. xnak bf sudahlah kan... perlu ke nak compare2.. kita kan tau ape yg terbaik utk anak kite sendiri.. haihh.. tulah org melayu ni kdg2 sukaaa sgt nak mengata org.. diri sendiri x cermin dulu.. like this post very much dear!!!