Thursday, February 2, 2012

Demam :(

Hero mummy ni demam la plak. Kesian dia.. Semalam memula xnak bwk ke klinik sbb xnak biasakan hazim makan ubat2 yela kalo dh biasa,nanti badan hazim xdpt nak pr0duce antib0di sdri. Tp semalam, bl dh masuk ptg, check2 suhu hazim naik smpai 37.1. Aku tepek air asam jawa kat kepala, dahi n bdn hazim tp xlama lepas tu bl check suhu lagi, dh naik jd 37.3. Ergh.. Tak0t jadinye trus mtk tlg abh hntarkan ke klinik. Sampai2 klinik, check suhu lg naik 37.4 Doktor bgtau if demam lbh dr 3 hari, trus bwk ke h0spital sbb tak0t denggi. Ya allah, jauhkanlah dr hazim. Risau gler ok. Doktor bg 2 jenis ubat; 1 jenis yg cecair biasa warna pink and sejenis lg dorg pggl ubt peluru yg masuk kat b0nt0t tu. Ubat peluru tu bg kalo badan hazim panas sgt. Kalo panasnye ok lg, bg ubat cecair je. Ptg tu pas lap2 kan bdn hazim, bg dia makan bubur n bg makan ubat trus.
Malam tu sebelum tdo aktif je hazim. Sebuk nak angkat2 punggung dia. Rasa kat dahi dia pun mcm dh kebah. So tido la hazim seperti biasa. Tetibe kul 2.45pg td hazim kejut aku merengek2 s0ndol2 aku. Aku sua la cik N kat mulut dia tp dia t0lak. Aku pegang dahi dia, panas sgt! Lg panas dr ptg smlam nye tu. Trus aku bgn dr katil, bukak lampu bilik (tdo pakai lampu meja) trus check suhu hazim. Tgk laju je bacaan term0meter tu naik smpai 38 darjah celcius. Aku dh xtggu dh nk tgk 38 point berape trus bwk hazim trun ke dapur (uih,sbb dh xleh tggl hazim sens0rang kat atas katil sebab dia dh bleh sepak bantal2 pengadang, tak0t jatuh katil je). Turun ke dapur amek ubat peluru tu Naik ke bilik semula tangan aku ni dh menggigil dh sbb risaukan hazim. N first time gak ni nk masukkan ubt peluru kat b0nt0t hazim. Tp alhamdulillah hazim xnanges.
Ubat peluru tu ape guna nye eh?lupe plak nak ty doktor huhu. Pastu mcm xde kesan je aku trus p dapur smula bncuh air asam jawa ekstra pekat. Tepek la 3x kat dahi, kepala n bdn hazim. Masa lps masuk kan ubt peluru tu, aku check suhu hazim 38.3. Lepas tepek air asam jawa trun 37.9 n maintain nk dkt sejam. Baju tdo hazim pn dh k0t0r ngn asam jawa tu,aku tukar bj lain. Dia xselesa ada benda bertepek kat dahi dia sebuk la nk digaru2, dipegang2. Mgkin sebab melekit k0t. Mcm mummy dia ni pon xgemar xnk pgg2 benda2 cmtu sbb melekit. Tp anak py pasal kena jugak pgg air asam jawa yg pekat n likat tu. Xlama pastu aku ltk hazim atas katil, layankan dia, menyusukan dia. Dia merengek2 jugak smbil tu berselang seli ngn menyusu. Dahtu sempat jugak meniarap angkat2 punggung ms lepas myusu tu. Siap gelak2 lg tau. Hehe..
Selang brape minit pastu hazim merengek lg, myusukan dia lg smbil tu aku lap kepala dia yg dh bertepek ngn air asam jawa tu ngn towel basah. Lap tu pun sbb nk kurangkan panas kat kepala hazim. Alhamdulillah menjadi. 2 jam jugak la aku bersengkang mata jaga hazim. 4.45pg bru hazim tdo semula sambil menyusu n aku letak towel basah kat dahi dia.
Pg td masa nk s0lat subuh, pgg kpla n bdn hazim rasa mcm dh xpanas. Lepas bg hazim makan biskut rusk pg td, aku bg dia makan ubat cecair tu sbb mcm panas smla bdn dia. Ya allah, Kau peliharalah anak ku ini dari sebarang penyakit. Amin..
Sekarang ni hazim tengah tdo dlm buaian ngn dahi bertampal Kool Fever. Malam td bl tampal je kat kepala hazim, asyik dicabutnye benda alah tu.. Ni dh defenceless dh hehe. Moga2 hazim cpt sembuh dr demam. Mummy xmampu nak tgk hazim demam. Sbb dia kecik lg,xbleh nk ckp ape lg.. Alangkan kita dh besar ni pn kalo demam xlarat, lesu je bdn cume kita xmerengek mcm baby. Jdnye kalo baby yg dmm, yg dia boleh bwt hanye merengek, meragam.. Kesian tau tgk..lg2 anak kita sdri.
P/s: bl jd mcm ni, bru sedar diri ttg pengorbanan seorang ibu sbb sendiri dh ada anak.. Mmg xsenang duduk tau..

3 comments:

Intan Suhana said...

ololoh ciannye..zaim jrg demam so,ak tk pernah la rasa kalut mcm ni..hehehe..sebab pernah dia demam ,bawak dia pegi doc,check temp doc kata tak panas.dang?rupenye2 kepala anak aku mmg jenis panas..miahahahha~

tapi pesan doc 1 je,kalau demam, bukak semua baju jgn pakai baju at all and lap dgn air je badan n kepala dia,esp kat tengkuk.that's is.selain dari makan ubat la..just to make sure temp tu tk high sgt..so far,alhamdulillah,zaim aku buat gitu je.mmg jarang-jarang sgt dia demam teruk.

hopefully hazim will get better soon!

elanie*Q said...

hazim pun jrg demam kecuali time dia kena inject 2bln,3bln ngn 5bln ritu je tp suhu xde plak lbh dr 37.1. This time mungkin sbb dmm nk tmbh akal nk merangkak n plus tumbuh gg. 2 benda sekaligus jd, tu yg teruk tu. Ya allah,jgnla dmm teruk sgt. Takut weyh,.

Anonymous said...

ubat peluru lagi cepat tindakan nya cz dia masuk ikut bontot kan...kat bontot paling bnyk salur darah..so ubat tu cepat meresap n cepat la suhu badan tu turun....:)