Tuesday, September 8, 2009

M.T.A.T

Alkisah berkait ngan tajuk berbuka dua hari lepas, bila mana famili mertua abang aku datang umah dia berbuka. Kami sefamili tak join berbuka rumah abang sebab dok membayangkan macam rumah abang tu tak mampu menampung kami yang ramai tu. Ye lah, belah besan Ibu tu ada 5 orang anak termasuklah kakak ipar aku. 3 darinya dah kawin (termasuklah kakak ipar aku), Along Kak Lin ada 2 orang anak. Total yang datang rumah abang untuk berbuka tu dalam 10 orang. Tambah plak abang sefamili dah 3 orang. Kalo tambah kami yang 4 orang nih, aku rasa mau runtuh umah abang dari tingkat 3 tuh. Haha :D So, untuk mengelakkan sebarang keadaan yang lebih rumit berlaku (contoh macam berlaga punggung kat dapur, atau takde ruang nak lalu - dengan Myra yang konpem, sure, pastinya akan kehulu-kehilir) jadinya kami sefamili tunggu len kali je la.

Masa kami tengah berbuka tu, Abah tetibe bukak topik pasal famili besan dia.

Abah: Tengok famili Cikgu (ayah Kak Lin keje cikgu, Abah memang panggil besan dia tu Cikgu) tu bagus kan? Ye la, rapat la hubungan ngan anak-anak dia. Tengok, kadang-kadang berkumpul ramai-ramai kat umah anak dia yang tu, kejap kat umah dia nih, pi bercuti sekali.

Ibu: Mana nak sama, Bang. Cikgu tu anak dia berapa ramai? Lepas tu, bukan kita tak nak berbuka rumah Arief, tapi tak sempat kita nak pi umah dia, dia yang datang sini dulu.

Nanie: Ntah Abah ni. Uncle tu ada 5 orang anak, 3 dah kawen. Along Kak Lin pun ada 2 orang anak. Abah ada berapa orang anak je, 3. Abang sorang je baru kawen, anak pun baru sorang.

Ibu: Ha, btul tu. Len la kalo Nanie dah kawen ke, ada anak baru la ramai sket.

(Tetibe masa aku tengah bukak ikatan getah untuk kuah roti bom, kuah terpercik sket kat muka aku. Masa aku tengah gelak-gelak sebab kuah terpercik kat muka, Abah terperasan baju yang aku pakai petang tu. Jeng, jeng, jeng...)


Abah: Tu logo ape tu Nanie? Yang kat baju tu? (Baju tu ada logo belah kiri dada, nama kat belah kanan)

Nanie: Ah?
(sambil tengok kat logo tu) Err... logo M.T.A.T. (Aku terus tunduk tak berani pandang muka Abah)

Abah: M.T.A.T? Ape tu?


Nanie: (telan air liur aku nak menjawab masa nih. huhu) Aaa... (telan air liur lagi), Maktab Turus Angkatan Tentera.

Abah: Yang belah kanan tu tulis ape?

Nanie: Nama Nanie.

Ellie: BOYFRIEND AKAK YANG BAGI. hehe (siap gelak-gelak)

(Uiii... rasa panas je muka ni. Yang Ellie ni plak, haish... nak kena gigit telinga nih! Ellie ni dia diam-diam ubi berisi. Nampak je senyap. Tapi... sekali dia bukak mulut... Ngan aku, aku kena fire!)

Ibu: Boyfriend? Ha... nanti Nanie dah kawen, ramai sikit masa berbuka. hehe

(Abah tersenyap sebab tersentap kot... lawak je muka Abah masa ni. Dan Ibu... 'Ibu dah bagi greenlight ye, Bu?' Heee~)


Bila aku citer kat Cik Abang, kena gelak ada lah. Hmmm...

p/s: Adeh~ bila Ibu tengok baju tu sebelum ni, takdenye dia nak tanya. Tu yang pakai selamba je. La ni bila dah ditanya, terkulat-kulat nak jawab =P

3 comments:

f@nna said...

Tu dah bagi green light la tu ;p mak-mak memang cool giler je.tapi part bapak,tak terkata panas je lagi2 anak pompuan ;)

p/s : xxxx dgn cik abg nanie same laa hahah...f@nna dpt jersi bola group xxxx ;p tinggal nak masuk padang je tapi tak masuk2 hihihi

elanie*Q said...

f@nna, salunye Ibu nanie yang tak cool benda2 camni; tak approved, no greenlight, yang buat muka. Dan most of the time abah nanie yg giler cool, muka menten je. Tapi la nih, terbalik plak. Abah siap buat muka tersentap. muahaha ;D

p/s: ha, bila lg tuh? cepat, cepat p turun padang sana. moh kita sama2 sepak bola! hhihii ;))

Liyana said...

fewwwiittt...petanda baik tuh nanie!!!pe kata raya nih belikan ibu tudung lawa2 amik ati dia dulu~