Friday, March 4, 2011

19 weeks

Semalam dah masuk 19 weeks of pregnancy.

Ape aku rasa sepanjang dah masuk 2nd trimester ni? Makin kuat makan adelah ;)
Kalo ikut klinik punya carta berat ibu mengandung, supposedly dari 1st month sampai 4th months hanya boleh naik 0.5kg je per/month dan 2.5kg per/month start 5bulan keatas. Tapi last week masa MGTT tu berat aku naik 1.5kg after 2weeks of checkup masuk 4bulan. Selambe je aku kan? Nak buat macam mana, baby ni suka makan la plak (ecehh...sebenarnya mummy dia ni yang memang kuat makan, kata baby plak). Maybe nak balas dendam kot masa 1st trimester tu aku sampai tak lalu nak makan ape2, even minum air suam pon rasa macam horror sangat.

Selasa lepas aku buat ultrascan ngan Dr pon nasib baik la takde checkup, hanya jumpa Dr je. Kalo tak, konpem kena bebel ngan nurse sebab berat naik. Padahal MGTT normal. Tapi kan, kalo ikut badan aku ni, memang cepat nak naik berat pon. Sejarahnya sebab aku memang suka makan. Muahahah ;D Dari dulu lagi dan ianya adalah fakta bukan mitos :) Jadinya, bila berat naik sampai 1.5kg dalam masa 2minggu, aku xdelah terkejut sangat. "Badan aku ni macam sponge" bak kata Tiqah :)

Tapi...ada tapi nye jugak. Next week hari rabu ada monthly checkup la *gulp*. Habisla kalo dapat nurse yang kuat bebel macam hari tu ;( Aiyayay! kecut perut!

Nahhhh...pedulik lah. Cakap je kat nurse tu, berat badan saya sebelum preggy pon memang senang naik nurse. Heee~~ Agak2 kena marah jugak tak? ;P

Anyhow, ni la gaya baby 19minggu menurut babycenter.com >>
Your baby's sensory development is exploding! Her brain is designating specialized areas for smell, taste, hearing, vision, and touch. Some research suggests that she may be able to hear your voice now, so don't be shy about reading aloud, talking to her, or singing a happy tune if the mood strikes you.

Your baby weighs about 8 1/2 ounces and measures 6 inches, head to bottom — about the size of a large heirloom tomato. Her arms and legs are in the right proportions to each other and the rest of her body now. Her kidneys continue to make urine and the hair on her scalp is sprouting. A waxy protective coating called the vernix caseosa is forming on her skin to prevent it from pickling in the amniotic fluid.

source: Babycenter.com


Ahaa! But, I think my tummy doesn't resemble a 5months old pregnancy at all :] Sebab aku rasa baby kecik ler. Hmm... ni macamana baby kecik tapi mummy yang makin besar ni? Konpius den. I remembered a year ago, jumpa one of my classmates masa high school, tummy dia dah besar. Sekali pandang agak2 macam dah 7-8bulan padahal bila tanya, dia kata baru je 5 bulan setengah. Uihhh... aku ni, sekali pandang macam baru je 2-3 bulan. Tapi sebenarnya lagi seminggu nak masuk 5bulan. Tapi, macam babycenter.com tu bagitau, 'Every baby develops a little differently — even in the womb.' Baru rasa lega dengar.


Ape lagi perubahan pada aku si pengandung tegar ni? Ni, in my case, bukan secara genearl ok? :)

  • sakit di bahagian bahagian bawah abdomen sebab perut semakin membesar. Lagi2 bila tang bersin. Uihhh...sakit nau!
  • kaki semakin mudah nak bengkak. Jalan jauh sket mulalah sakit2 kaki. Nak letak bantal bawah kaki masa tidor payah jugak sebab tidur mengiring (since nak tidur terlentang tak selesa and tak digalakkan), bila pagi je, bantal dah hilang ke mana ntah.
  • Nafsu makan sudah datang! Arghhh... cuma masih kental tak bleh nak makan sayur hijau. Huh! tengok je pon tekak jadi geli2.

p/s: Cepat je masa berlalu.

No comments: