Monday, March 14, 2011

Last minute chef!

Who knew that I have a talent in cooking kan? Ngee~~

Jap, angkat bakul je ni.

Entry ni supposedly post masa 3rd week Februari lepas. Tapi disebabkan masa tu banyak benda aku malas nak update, tergendala je la program nak edit entry ni. Sangat2 tipikal ok ;P

Whay last minute chef? Sebab memang last minit btul agenda jadi chef tu. Aku kena masak dua paket mihun untuk 10 orang makan. Sebab ape? Encik hubby punya keje la ni! Hish... pakcik sorang tu memang suka buat surprise kat aku. Lagi 2 hari nak buat makan2 untuk sambut birthday ofismate dia (unit dia memang salu sambut birthday pekerja) and dia yang incharged bahagian makan kali ni.

Kebetulan plak hari yang nak buat makan2 tu ada lawatan dari panglima, jadinya kakak kantin yang biasa encik hubby order mihun tu dah tersangat2 occupied ngan persediaan makanan untuk vip. Tu yang dia suruh aku masak tu (dia kata kakak tu masak biasa2 je, tapi aku tak percaya, bluwekk).

2 days before the event masa encik hubby tanya, aku masih tak mau masakkan sebab like 'Helloooo~~ aku ni tak reti nak masak banyak2 ok. Dahtu masak mihun sampai 2 peket plak tu. Salu2 pon masak tak sampai setengah peket sebab yang makan aku ngan encik hubby je. Agak seriau untuk first timer macam aku nak masak sampai 2 peket, siap bagi orang ramai makan lagi ok?? Kalo tak sedap macamana? or worse, kalo sakit perut after makan?'

Bila tinggal lagi sehari, no, tinggal lagi kurang dari 18jam, aku tanya encik hubby, jadinya siapa yang masak untuk birthday ofismate dia tu; dengan selamba nye encik hubby jawab, 'sayang la yang masak'.

Durhh~~

Dan2 petang tu trus kuar pi shopping barang2 nak buat masak mihun.

Aisehhh... manyak stress woo gua ini macam...

Balik je dari shopping beli bahan2, trus get ready bahan2. Potong fish cake, fish ball, potong cili kering and potong sayur sawi siap2. Lagipon semua kena siapkan malam tu awal2 sebab esok encik hubby nak bawak ke maktab dalam kul 930am. Kalo semua pon baru nak buat pagi kejadian, konpem aku stress.

Pagi kejadian:
Keluarkan ayam dari freezer kul 4pagi (see, I can't even sleep to think that I have to cooked for people besides my family)

7 am onwards >>Rendam 2 peket mihun - blender cili kering yang dah direndam dalam air panas untuk lembutkan cili - kupas bawang putih + merah secukupnya - blender bawang2 ngan cili kering.

745am >> masak first batch mihun (kena masak satu peket sekali masak sebab kuali aku 17 inci je. Satu peket pon dah penuh satu kuali, kalo masuk dua, konpem tergolek kuali tu. NO, I don't want to take risk).

TERMASAK AWAL PLAK...Trus masukkan dalam rice cooker supaya tahan panas.

830am>> buat sambal kicap request dari encik hubby (extra pedas).

845am>> masak 2nd batch mihun.

930am>> Encik hubby prepare nak bawak makanan2 ke maktab sudahh~~ Aku ingatkan encik hubby supaya jangan cakap aku yang masak mihun tu. Save me from any humiliation ;)

10am onwards>> TAWAKAL~

1230pm>> Tepon hubby tanya balik tengahari tak since hari tu Hari Jumaat. Dia kata, mihun habis, semua puji kata sedap. Dengan sambal2 kicap pon licin! ;D Ahhh...Malula aku kan :))

Biasalah, pempuan ni agak susah menerima compliments dari orang lain. Kalo terima, orang kata perasan, tapi... tak terima cam poyo je. Agagaga :D


p/s: Anyway, aku dapat upah rm30 untuk masak mihun itu :) Yay!!! :))

No comments: