Saturday, April 18, 2009

Obsessive Compulsive Disorder (O.C.D)

Korang pernah dengar tak pasal OCD? Kalo tak tau, then here are some of the info that I got from the internet.


"Obsessive-compulsive disorder (OCD), a type of anxiety disorder, is a potentially disabling illness that traps people in endless cycles of repetitive thoughts and behaviors. People with OCD are plagued by recurring and distressing thoughts, fears, or images (obsessions) that they cannot control. The anxiety (nervousness) produced by these thoughts leads to an urgent need to perform certain rituals or routines (compulsions). The compulsive rituals are performed in an attempt to prevent the obsessive thoughts or make them go away."

What Are the Symptoms of OCD?

The symptoms of OCD, which are the obsessions and compulsions, may vary. Common obsessions include:

  • Fear of dirt or contamination by germs.
  • Fear of causing harm to another.
  • Fear of making a mistake.
  • Fear of being embarrassed or behaving in a socially unacceptable manner.
  • Fear of thinking evil or sinful thoughts.
  • Need for order, symmetry, or exactness.
  • Excessive doubt and the need for constant reassurance.

Common compulsions include:

  • Repeatedly bathing, showering, or washing hands.
  • Refusing to shake hands or touch doorknobs.
  • Repeatedly checking things, such as locks or stoves.
  • Constant counting, mentally or aloud, while performing routine tasks.
  • Constantly arranging things in a certain way.
  • Eating foods in a specific order.
  • Being stuck on words, images or thoughts, usually disturbing, that won't go away and can interfere with sleep.
  • Repeating specific words, phrases, or prayers.
  • Needing to perform tasks a certain number of times.
  • Collecting or hoarding items with no apparent value."
Aku tau aku ader OCD ni since last year, oopps, I thinked it happened since 2 years back kot. Kalo korang baca atas tu, OCD ni banyak. Macam aku ni lebih kepada apa-apa yang berkaitan dengan air dan jugak kunci kereta.

Hah! Tang mana yang aku OCD tu? Aku perasan aku ni kalo TERpegang something yang basah, aku cenderung untuk basuh tangan aku. Lap, dan kalo masa tu tangan aku masih basah dan aku terpegang something lagi, aku akan basuh tangan lagi sekali. Aku rasa sangat tak selesa dan benda ni lead pada 'fear of dirt or contamination by germs' tu. Kat dapur rumah aku tu ader hand soap tau, dan kalo aku dok lama sket kat umah, cepat la hand soap tu habis sebabnya aku ni suka masuk dapur (sometimes purposedly and sometimes suka-suka je).

Benda ni sangat-sangat annoying bila aku duduk kat dapur, masak. Since aku dah semakin suka memasak dan baking, jadinya this action might slow down my duty in kitchen. Well, you surely don't want to let your growling stomach waits until it stops abruptly due to 'angin' kan? It is not the best feeling; bloated stomach. It's hurt like hell!

Dulu aku tak rasa sangat OCD aku ni pada air sebab aku kurang gemar masuk dapur untuk masak dan tolong menyebuk ngan ibu kat dapur. But lately, yes, aku dapat rasa OCD ni. Orang lain boleh masak Spaghetti kejap je kat dapur tu (weh, tolak mana-mana yang masak guna sos ready made arr. Mana aci!), tapi aku perlu masuk dapur seawal 9.30 pagi kalo nak makan kul 12.30 ptg. Tapi itu masakan yang superb la, bukan sekadar spaghetti bese-bese tu, tapi Spaghetti Meatballs dengan meatballs buat sendiri. Haaaa......itu aje. Wahh, banyak masa aku habis kat dapur je kalo macam nih.

Dan aku paling perasan OCD aku ni bila aku berada kat tempat yang basah dan berair. Erk~ Memang tak senang duduk. Korang bayangkan jela; kalo aku masuk tandas kat fakulti tu, lepas je melepaskan hajat, keluar pintu jamban, aku basuh tangan. Tapi nak keluar dari tandas tu, aku kena bukak pintu utama plak. Masa tu la aku rasa macam nak langgar je pintu utama tu sebab punyala tak nak kotorkan balik tangan aku yang aku dah basuh tu; 'refusing to touch doorknobs'. Even kat rumah aku walaupon aku tau tandas ataupun tombol pintu tandas kat umah aku tu 100% lagi bersih berbanding tandas kat fakulti, tapi....ish, tak boleh la. Keadaan nya masih sama; tempat yang basah!

Time masak tak payah cakaplah. Pegang daging sket, basuh tangan; pegang ayam sket, basuh tangan; pegang itu basuh tangan. Memangla hygienic, tapi tahap keproaktifan aku kat dapur low la jadinya. Walaupon aku takde bercadang nak bukak bisnes kedai makan dengan aku menjadi chefnya; tapi, perut aku masih perlu diisi, kan kalo mak aku takde dirumah? Perlu menjadi chef untuk perut dan diri sendiri jugak kan? Takkan tiap kali nak beli makan kat luar je? Habis la duitku yang tak seberapa nih.

Selain tu, untuk kereta plak; tiap kali aku dah lock kereta, jalan sket, nanti tekan lagi sekali, just to make sure yang kereta aku tu dah ber'lock'. Kadang-kadang dah jauh berjalan, tetibe baru terpikir, 'eh, aku dah lock kereta belum?', so, menapak lagi la aku ke kereta untuk check balik. Tapi bagus jugak sebenarnya tau untuk tang kereta ni, yelah, just to make sure. Sebab ader sekali tu, aku rasa aku dah tekan lock dah tapi lepas 2 jam aku pi shopping, balik ke kereta, rupanya aku langsung tak locked kereta, tau tak?! Alhamdulillah tak jadi ape-ape kat kereta aku. Hish...


**information of OCD from WebMD.com**

No comments: