Tuesday, March 16, 2010

masjid or rumah?

Semalam baca blog cik F@nna, dia ada citer pasal nak [nikah dimana]. Same goes to me la masa awal-awal citer pasal nak majlis besar ni awal tahun ritu. Memula tu macam tak kesah sangat since ingatkan majlis bulan 10, adalah jugak masa nak pikir panjang and aku pun pikir nak lepaskan majlis kecil-kecilan dulu. La ni, bila tarikh majlis dah tinggal 123 hari je, cuak pun cuak jugak. Kena pikir banyak benda and 'nikah dimana' jugak termasuk dalam top list priority.

Memula dulu, terpikir nak nikah di masjid/ surau. Memudahkan kerja-kerja yang kat rumah ni. Takdelah berserabut sangat dalam rumah sebab nak bersanding kat umah, bukan kat dewan.

Yang keduanya, terpikir nak buat kat umah, tapi buat nikah sehari sebelum sanding. Macam orang ramai buat sekarang.

Atau yang ketiga, nikah and sanding buat sehari terus, takyah penat-penat nak kemas rumah tapi nikah di masjid/ surau.

Last-last, hari tu bila ada satu malam tu aku ke rumah abang aku kat Taman Melawati sebab aku nak mintak dia tolong bawak aku ke Damansara; sebelum Maghrib borak ngan Kak Lin and masa on da way ke Damansara pon abang sentuh citer yang sama. I feel transparent sebabnya jarang aku ngan abang aku bercerita pasal ni; lagi-lagi ngan parents aku sebab bab-bab cenggini macam taboo dalam family aku. Aku pemalu sikit nak cerita pasal kawen-kawen ni ngan family sendiri. So bila abang sendiri dah open minded cenggitu, aku layankan je lah...

All in all, keputusan InsyaAllah akan kekal sama macam ape yang aku and family aku bincangkan. Which is nikah and sanding pada hari yang sama, and nikah buat dirumah. InsyaAllah berkat, macam kita buat di masjid/surau jugak. Yang penting nawaitu kan... Niat ke arah yang baik, InsyaAllah baik juga pengakhirannya.

Bak kata f@nna, buat kat umah ni ada sentimental values. Macam aku, nak kata ada sentimental values tak jugaklah since nak nikah ni kat umah baru (InsyaAllah). Cumanya, nilai sentimental tu datang kemudian, lepas semua majlis selesai. Hehe :) Dah tu, contohnya lah, aku nikah di masjid/surau, pas nikah mestilah ada nak bergambar-gambar ngan family, ngan suami pakai rantai/ rantai tangan/ cincin ye tak? Nikah plak kul 10pg. Itu ini kena gak buat jamuan ringan sket, dah kena patah balik rumah plak nak menjamu tetamu. Tetamu pun kehulur kehilir plak nanti. Itu ini dah kul berapa dah nak kena rush tukar baju sanding. If mekap nikah aku takmau yang tebal-tebal tapi sanding kena tebal sket, dah satu hal kena mekap semula. Amek masa nak kejar masa sanding kul 130ptg.

Hish, aku ni tak suka rush. Kalo aku rush, nanti aku stress; bila dah stress, sume orang aku nak marah. Jadinya bila difikirkan segala kemungkinan yang boleh berlaku ngan Ibu, abah... keputusan terakhir sekarang ni nak buat nikah di rumah je. Menyenangkan semua pihak; pihak aku, pihak Cik Abang, photographer, mak andam segala. hehe ;)) Ooo.. dan pihak pari-pari jugak sebab ada sorang pari-pari aku non-Muslim. Nanti YesO tak leh masuk masjid plak kalo buat di masjid tuh.

Itu je untuk hari ini. Satu hal settle ;)

p/s: f@nna, 'bergambar di katil baru' tu I loike~~ ;D

No comments: