Wednesday, May 18, 2011

aktiviti mengepam ;P

Erm, erm...belum bersalin lagi, belum okehh...

Ni saje nak citer pasal aktiviti bf after bersalin nanti. Ada satu benda ni je yang buatkan aku terpikir2, perlu ke aku beli untuk baby aku nanti. Hmmm... nak tau apebenda nye tu?


Breastpump!

Yup, should I or shouldn't I buy it since aku kan dah memang jadi housewife ni. So, aku tanya la sorang member UiTM aku ni sebab dia pon ada pengalaman kan... tapi dia career woman. Risau gak tak relevan ngan kes aku yang housewife ni. And mana tau, kot-kot dia pakai breastpump start dia mula masuk keje semula je ke, who knows kan?

Tanya punya tanya pada dia, dia kata, dia galakkan aku beli walaupun memang aku housewife je. Dia bagi reason, risaukan masa tu breast engorge. Bagi dia, better beli je sebagai preparation supaya kalo ada ape2 jadi (contoh breast engorge tu la), aku ada alternatif untuk mereduce bengkak tu. Betul jugak kan, bukan baby kita nak menyusu 24/7 ngan kita. Baby bila dah rasa full, dia tido. And in the mean time baby tido tu, kot2 engorge kan? Sekurang2nya kita ada back up plan.

Aku sebuk terpikirkan pasal nak beli breastpump ni sebab aku nak settle semua barang2 baby before aku pindah ke Johor. Encik hubby komplen line internet kat Tg. Pengelih ni takde la elok sangat macam kat rumah kitorang dulu. Dan, dia pon tak tau alamat sebenar rumah kitorang duduk sekarang ni. Rumah kampung kot, bukan ada proper nombor rumah or proper nama jalan. Silap2 barang2 yang aku order tak sampai ke aku. Bila kawan aku bagi pendapat macam tu, terus laju2 aku cari breastpump via online. Dia pon banyak tolong aku carikan. *I owe you Intan Suhana!* Ye ar, nak berjalan pi kedai2 baby ni, aku tau, harga memang konpem ikut harga asal. Better beli online sebab murah and sometimes harga dah termasuk postage. Tu yang best! :) M2B on budget la katakan *kalao boleh dapat harga murah, buat ape nak cari yg harga mahal kan? membazir namanya tu*

Dua minggu kena tinggal dek encik hubby di KL ni, keje aku memang mengcompletekan barangan baby. So, I should say that, mine's already complete dah :) Baru lega nak tinggalkan barang2 tu semua kat rumah Ibu tunggu sampai aku balik semula ke KL untuk bersalin nanti. Dua minggu tu jugak, puas aku godek sana, godek sini untuk completekan CD stash aku (sekarang ni dah ada 14 pieces. 10 je yang dah sudah basuh semua 3x prewash masa kat rumah Ibu. Lagi 4 keping tu dapat parcel pon dah tinggal 2 hari before nak balik Johor, tak sempat lah). And, the breastpump itself.

Aku tak beli breastpump yang mahal2 pon sebab niat dalam hati memang nak direct bf je. Bp ni sebagai option je incase ape2 la kan... Aku beli jenama Avent Manual Breastpump:

pic credit: Kids N Avent FB (aku beli kat sini)

Yang ni jenis pp (Polypropylene) and of course BPA free ok... Aku beli kebetulan time sales Kids N Avent ni, Avent Manual yang aku beli ni rm179 (ada lagi satu rm189 sekali ngan 20 keping breastpad). I already bought washable breastpad, so, tu yang tak beli the one yang cost rm189 tu.

Why Avent Manual?
Avent Manual ni sebenarnya di recommend oleh kawan aku. And even doktor pon recommend yang manual sahaja. Selain dari tak mampu nak beli yang jenis medela yang mahal2 tu, aku beli pon sekadar untuk jadikan option kalo breast engorge je. Memandangkan aku ni pon hanya la housewife, so, takyah la nak membazir beli yang bukan2 tu.


p/s: Complete pon barang baby. Lepas ni balik KL semula nak bersalin, dah takyah terkejar2 nak beli itu ini lagi untuk barang baby. Basuh baju baby, set cadar baby, barut2 baby, CD stash pon sudah basuh :)) Sekarang ni membilang hari pabila si kecik dalam perut nak keluar. Mama ngan daddy tak sabar! :)

8 comments:

Liyana said...

alah comel-comel...more update puhlezzzzz!!!rindulah~

~YUN~ said...

yun setuju ngn nanie,kdng2 orng ckp housewife xperlu BP,tp yun pk bile breast kite membengkak nk dicurahkan kepada sape susu tu kan,so better kite pump..yun pn da book avent manual BP,rase harga die reasonable,xmahal sgt cm medela,yun pn xmampu nk beli yg letrik,kalau esk2 da keje mayb kot pkai letrik..hehe~

elanie*Q said...

Liyanaroxx: Update lagi ye? Jap2...tgh cr idea nak update ape lagi nih. Bila tak update, mcm byk sgt je benda nak share tp bila dah online, otak jd blur :) hehe :D

elanie*Q said...

yun: kan? sekurang2nya ms baby tido tu, kita boleh pump and simpan sebagai stok. kita tak tau future mcmana tp at least, kita ada back up plan. life ni kena byk plan. hehe :)

avent manual pon direcommend by Dr. so, should be ok kot. praying for the best nih :) the reason tak beli electrik sbb baca dr blog ryehanna, kalo takde letrik ms tu, gane nak pump susu? hehe. lagipon, for the time being, housewife ni takde reason tak attend anak, so, selain direct bf, pump untuk alternatif.

yuyu jannah said...

yuyu x beli lagi BP.ingat nak beli lepas bersalin je..mcm mana ni..dh kompius pulak..btul tu kan, mana tahu kalau breast engorge..at least ada cara nk keluarkan susu tu..hmmm pk pk pk, kena tny hubby la..

Intan Suhana said...

good job untuk kalian!hehe..please and i repeat please get a BP at least a manual BP.ssb aku pernah engorge..sampai demam you!sakit tak terkira!nasib ada BP dah beli dr awal..kalau tak,laki ak sure tak tau nak beli yang mana..

ada member ak tu ak dah pesan beli awal2 tak nak,kata h/wife je,tk perlu.sekali bengkak kau..suruh lakinye beli.dibelinye yang pakai tarik mcm pam minyak kat kedai tu harga rm20..azab nye tahu je la..terus beli yang elok lps tu..hehe..

suami kita walau macam mana ambil berat pn,bende2 cmni perlu kita jgk yang sediakan dr awal.dorg kalau panik terus tk tau nak btpe..grab je apa aada..

selamat ber BF ye!saya sudah lepas :)yang penting jgn putus asa.

elanie*Q said...

yuyu: yee..itu dia...puan intan suhana sudah pon memberikan pendapatnya. betul jugak tu. at least ada BP, takdelah kita risau sgt. and owh bdw, betul tu, husband kita bab2 ni bukan tau mende. jdnyer, better kita prepare ape yg patut.

elanie*Q said...

intan su: beb, thanks bg pendapat and pengalaman hang :)