Sunday, May 1, 2011

Baby's name

What? Baru je masuk 27weeks dah sibuk nak pikir nama anak padahal gender baby pon belum tau lagi... Aiseh...

Ala, lek la...ada org, belum pregnant lagi or worst belum kawen lagi dah terbayang2 kalo dapat anak nak dinamakan ape kan? Jangan tipuuuu... hahahaha... Sebabnya selalunya manusia ni kan dah zahirnya memang suka berangan :) Macam aku la *wink* *wink* lagi2 Piscesean macam aku ni :)

Sebenarnya kami berdua memang dah mencari2 nama yang sesuai untuk diberikan untuk baby yang bakal lahir ni since aku preggy 5 bulan lagi *sekarang ni dah nak masuk 8..eh, 7 bulan la*. Tak kisahla baby boy or baby girl,asalkan anak mama ni sihat walafiat dan sempurna. Prepare je lah nama2 untuk kedua2 jantina.

Aku dah bagitau encik hubby, kalo boleh nak nama simple2 je tak mau la sampai 3 perkataan. Nak tambah Nur ke, Muhammad ke, Ahmad ke, Putra ke hape ke...ok lagi tapi nama selepas itu takmau la banyak2 sangat. Bukan pe, banyak2 pon, nanti silap2 sampai ke besar panggil 'boy', 'girl', 'sayang' je... Dah sedap2 nama, nama singkatan jauh benar dari nama asal. Xmau, xmau...

*sebab aku dah bias awal2 nama aku satu perkataan je - ELANIE, kan... senang, ringkas dan tak jenuh nak tulis masa isi form. hahhahaa*

Dulu masa before aku kawen, kalo baby girl, aku berkenan sangat ngan nama Alia or Alya... tapi dah ramai sangat kawan nama tu and sepupu belah encik hubby pon ada yang nama tu jugak. Terpaksa la pangkah awal2 *tsk, tsk*. Selain tu, nama Maisarah or Maisyarah pon best kan? Tapi tak bestnya sebab ada sorang nama anak buah Abang belah SIL ada nama tu, pon cancel jugak la. And masa aku keje kejap dulu kat Craft Store dulu ada anak sorang customer ni Safiyya, ada la kejap berangan nak letak nama Safiyya kat anak perempuan, sekali Abang dah letak nama anak kedua dia nama tu plak... KOnpem, konpem la CANCEL trus! Nanti kalo anak aku keluar girl, sian cucu Ibu ada dua orang nama sama plak..huhu :P

For baby boy, aku suka sangat nama Amir, tapi anak Kak Long ada sorang tu nama Amir. Cancel lagi :( Nak letak Emir, nanti panggil2 pon mesti orang TERpanggil Amir, so memang konpemla cancel ok?? Ape lagi ye... Adam pon antara nama boy yang aku suka tapi Adam tu dah ramai sangat. Tak best lah. Ye la, nak nama simple kan. Kalo ikutkan nak namakan anak aku kalo Adam, Adam je. Taknak Adam Syafiq ke, Adam Lokman ke etc...

Setakat ni yang aku berkenan nama baby girl mestilah yang ada huruf Q, sebab nama encik hubby pon start ngan huruf Q. Ada dua...hehe... Qaisara and Qalesya sounds cute kan? Qalesya tu terpengaruh tengok citer Qalesya kat Astro tu. Tapi tak nakla anak aku nanti asyik kena buli je ;P And itu kalo dapat anak perempuan la. Kalo lelaki plak? Samada letak nama Adli (pilihan encik hubby), Qushairi atau... Luqman *sebab baby aku suka dengar surah Luqman. Dia jadi aktif menendang*. Entahlah... nama pon belum finalised lagi. Sekadar try and error je :) Pilih2 boleh la, nak letak betul2, baby pon belum ada. Saja suka2 :)

But, yesterday masa tengah makan ngan my parents *encik hubby kan dah ke Johor. I am currently living with my parents for 2 whole weeks*, suddenly terkeluar nama Aisyah... awww... comel kan? Dah lama tak dengar nama budak2 sekarang Aisyah. Zaman aku sekolah rendah dulu ada sorang girl ni nama Siti Aisyah. Pandai and berbudi bahasa. Jeles aku ngan dia ;P Haippp...jangan pikir jeles sebab ape2 ye... cuma jeles sebab dia sangat baik, tinggi budi pekerti and rendah diri despite yang dia tu anak orang kaya, naik Mercedes sport lagi tau hari2 datang sekolah... Jeles sebab ke'perfect'kan dia. Tu je...

Back to the story, Aisyah pon sounds good kan? Makna pon baik.


p/s: Jadinya, ape nama yang nak dipilih? Tunggu dan lihat :)) Silap2 bila baby keluar, semua nama tu tak guna, dapat idea nama lain plak :) Yang penting baby sihat, aku pon sihat masa pas bersalin tu :)

8 comments:

aTiQue said...

VOTE FOR QALISYA!!!!! and LUQMAN. But if ada adik nanti maybe adik2 beradik dia panggil LOOK MAN. hahaha!

Ibu Ilyanie(s) said...

prepare nama awal2 pun ok... tp nnt last2 dpt nama combination dr sumenya.. hehe

p/s: sama pulak background kita..
jemput ke blog, http://puterihannan.blogspot.com
http://duniakuelken.blogspot.com

elanie*Q said...

atiqah: comel kan Qalesya? sebab nak cr nama girl starts with Q susah ler..kebetulan lak nama Qalesya tu jd nama rancangan, trus TERSUKA!! hehe..aa..aku ingat lg ko suka nama ZULIKHA dr sekolah menengah dulu...cpt2 pas kawen nanti dpt anak ye ;)

elanie*Q said...

Ibu Ilyanie(s): hehe...btul tu...tp kalo boleh tak nak combine2 ni. nak simple2 je. sweet and simple je kan senang :)

ok, i'll drop by later k:)

~YUN~ said...

yun pn suke sgt qalesha..qaisara pn sdp!!hehe~

Intan Suhana said...

aku lagi few weeks nak bersalin baru tepikir..haha..

zaim tu memang ak pilih sebab pemerintah maksud nya..

zuhairi tu laki aku pilih..maka fair la kan..hehe..

tu pn nyaris dia nak letak nama meon..hahahhaha

elanie*Q said...

yun: selamat baby yun, baby boy..kalo x, konpem yun dah nak termasukkan 2 nama tu dlm list kan? hehehe ;D nama tu unik, sebab mula ngan Q kot :)

elanie*Q said...

intan sue: ko keje memang ar tak terpikir kot?? aku ni suri rumah je...kejap2 terpikir bila ada ms lapang ;P weh kalo meon, konpem satu PAMs gelak tau..dan konpem anak ko yg paling glemer berbanding anak2 PAMs yg lain! hahaha ;D