Tuesday, May 19, 2009

my oh-not-so-secret-recipe anymore

Erm, aku tetibe terasa nak makan popiah.
Setakat ni, ader dua jenis je popiah yang best aku pnah makan + rasa.

First time dulu masa makan kat umah kawan sekolah rendah aku, si Fara. Rupanya ayah dia yang buat. Sangat sedap. Dulu tiap kali dia ajak datang umah dia, benda pertama yang aku akan tanya ialah samada popiah ada atau x. But then, I stopped coming to her house even on Raya occasion. Bukan sebab gaduh, tapi setiap kali aku buat makan-makan time raya, time tu la samada dia buat open house jugak atau dia sedang melaksanakan rancangan menyerbu ke rumah member2 dia yang kebetulan jugak telah memenuhi list2 got-to-go dia tu. Ye la, ibu aku salu buat keputusan last minit. What to do?

Yang kedua, ialah popiah yang aku buat sendiri!!! yey! I'm a Master in it. Trust me...hehe...Of course la I didn't know about it until this one time aku bawak popiah aku tu masa buat gathering + farewell party untuk Get Crafty's staff kat umah cik Farina. Falliq dah cilok satu dulu masa kitorang tengah bz unpacking semua makanan. Dahtu setiap kali buat gathering, diorang mengharapkan aku bawak popiah. Kalo sempat aku bawakla, but most of the times aku malas sket sebab...aku kan lama kat dapur (OCD thingy). Huhu...

Anyway, this is my oh-not-so-secret-recipe-anymore for popiah...For those yang nak try, dipersilakan.

kulit popiah
carrot
sengkuang
fillet ayam (preferably bhgn dada)
udang (buang ler kulit tu..)
telur (buat cam style dadar+nipis+potong halus2)
bawang putih (ikut byk mn korgnyer bahan2)
sedikit belacan educated (haha..jenama maggi..dlm botol)
black pepper (coarse)
garam
bawang putih (utk tumis)

utk kuah:
cili basah merah
seulas bawang putih
garam
gula

1. parut carrot+sengkuang
2. potong ayam+udang tu halus2 (jgn la halus sgt..)
3. goreng telur dadar nipis2 (depends ngan berapa byk bhn korg sume)
-pastu potong halus2 cam org salu letak atas meehun tu..
4. tumis bawang putih
5. masuk ayam+udang (smpi udang dh berwarna ala2 merah sket,ayam pun dh putih2 sket-jgn msk sgt)
6. masuk carrot+sengkuang
7. letak garam+black pepper+ sedikit belacan (kalo korg tak letak pon takpe)
8. blum siap lg ni..ms nk gulung kulit popiah tu, letak telur yg dihiris2 td..
9. siap gulung sume, pastu goreng la..
10. nk buat kuah, amek beberapa batang cili merah+seulas bwg putih, blend..
11. ms masak atas api, letak garam+gula secukup rs..biar lm sket supaya pekat..
12. tadaaaa...siap pon...

kat sini sume ikot sedap korg je nk letak byk mn ayam ke,udang ke,nk letak taugeh pon ikot korg jugak..
sbb ader yg xske taugeh,ader yg xske sayur hijau..hehe..

enjoy! bon apetit!

2 comments:

aTiQue said...

KAmu!!! saya ada 2 popiah ! popiah cheese dgn daging n mash potato (cheese itu adalah cheddar); popiah cheese guna cream cheese and ketam! mau????eh saya da bg kamu mkn laaa tp kamu tak tulis pun kat blog kamu..tak sedaap yerrr huuu =(

elanie*Q said...

aTiQue: eh, sy nk cter nanti hidung hang plak yang kembang kempis...hahha...sedap la. tp aku xsempat mkn byk. adik+mak aku yg byk mkn. aku sempat mkn 2 je, xsyok weh...nk lg.....wehee~