Friday, May 8, 2009

Friends For Thought (part II)

erm, habis dah dua sem aku blaja kat UKM ni. Banyak pengalaman baru la since UiTM's style was quite difference from UKM's and I'm still struggling, trying to catch up with it. Well, making long story short -- Penulisan Gaya UKM -- yang sangat bosan untuk diikuti + aku masih tak pass-pass lagi wpun dah habis dua sem nih...haha ;D

But, this entry is not about Penulisan Gaya UKM tu. It's about my circle of friends here in UKM. Selama dua sem kat UKM ni, aku ngan semua classmate aku, aku boleh masuk la. Boleh berborak la kalo dibiarkan berdua ke, atau terpaksa buat assignment ngan group lain selain group aku yang 4 orang tu. Tapi biasala, kalo dah ramai-ramai tu, bukan semua sekepala. So, yang geng sekepala aku ada la 4 orang; Ain, Nadia, Shidah + Sal. Ader lagi yang lain macam Peggy, Ling-ling, Pua, Goh. The rest aku so-so je. Aku dah berazam tak mau lagi judge orang lain dan try nak terima orang seadanya. Tapi aku tak boleh nak terima kalo ada antaranya cari pasal ngan mana-mana salah sorang geng sekepala aku tu. Rasa kene tempias sekali. Owh, and bila ada yang berlagak tak kena masa + setiap masa nak berlagak (haish, pi main jauh-jauh sana, bosan nak dgr anda pi shopping kat mana dan berapa duit anda habis sekali shopping. No need to brag). Ada plak yang tergedik-gedik tak tentu pasal (aku luku kang). Yang itu, aku try jauh-jauh kan diri. Dari aku buat dosa mengutuk dan menyumpah2...haha :)

So, selama dua sem ni aku still ngan member JJCM aku la kalo bukan cek Ain + Sal. Tapi Sal dah susah sket la sbb dia pregnant and duduk ngan husband dia jauh kat Taman Desa sana, kengkadang je ader masa dia lepak tidor kat kolej ngan kitorang baru dia join kitorang huha sana sini. Kitorang dulu ske men-men ngan perut Sal sbb suka tunggu baby tendang..hehe..masing-masing nak rasa pegang perut orang pregnant nih; which is cool enough since the four of us blum ada tanda-tanda nak pregnant lagi (weh, sebab blom kawen ye...haha).

Ain plak, my bestest roomate since Ida, Wawa, Yanie (KMJ); Kak Iza (UiTM); and not forgotten my dearest Kak Aina (praktikal di Zoo Melaka). Alhamdulillah empat bulan jadi roomate ngan dia, nothing yang berat2 jadi. Beselah kalo tetiba senyap; need a moment or two to have the time for ourselves. Setakat ni takde gaduh-gaduh, atau sampai kuar bilek blah macam tu je, masam muka etc. Everything's fine + we tried to consider each other's feelings.

Nad ngan Shidah plak kitorang memang dari sem satu ok. Tapi sebab sem dua ni sama-sama duduk Kolej Za'aba + bilek pulak dekat-dekat, so, kitorang jadi lagi rapat. Kalo dulu masa sem satu rasa macam budak dua orang ni macam hopelessly girlish. Tapi bila dah kenal, boleh tahan gila-gila jugak perangai dorang. Well, first impression isn't always the right one. Sometimes we need to dig up a little deeper to know the real you behind those pretty faces (yep, unaccuracy happened).

It started out when the four of us agree to drop thesis's subject and to take it up next semester. And then it was all fall into places, just the way it happened. Kitorang decide nak duduk kolej sama-sama wpun pada awalnya Nad nak duduk kat Kolej Keris Mas + kitorang bertiga nak duduk kat Za'aba. Bila lambat sangat borang permohonan Nad nak diproses, Nad ambik keputusan try Za'aba ngan kitorang. So, memang aku nak sebillik ngan Ain sebabnya malas nak start anew with some random girls yang ntah boleh terima kita seadanya ke tak ataupon sekepala ngan kita. So, aku ngan Ain dapat sebilik (F2008), where else Shidah bilek 2011 and Nad kat bilek F2014 (dorang tak nak sebilik sebab takut gaduh). Mula-mula aku takut gak nak sebilik ngan Ain sebab, ye la, dah la memang classmate, pastu memang rapat ngan dia, pi mana-mana pon ngan dia, dah kamceng dah. Risau jadi mcm citer lama. Fobia.

And bulan Januari tu kitorang berlima (ber enam sekali ngan Syikin) ader Bengkel Analisis Data SPSS dekat Klana Resort dengan Dr. Er dan budak-budak FSKB. Dari situ la kitorang mula rapat. Ngan Sal masa tu dah 3 bulan pregnant and perut dia pon dah besar dah masa tu. the four of us called ourselves Along (Ain), Angah (me), Alang (Shidah) and Bong (Nad). Rasa macam adik beradik plak. Ain memang macam kakak aku pon dalam ramai-ramai tu dan Nad memang mcm budak-budak sket among us. But, Syikin tak masuk part tu eh. hahah ;D

Memandangkan kelas kitorang last hari Khamis everyweek dan memang kitorang berdua ni kaki balik rumah, so, habis je kelas Dr. K, kitorang blah trus. So, petang Ahad je balik, masing-masing bawak bekal nak makan ramai-ramai kat kolej ngan Shidah + Nad sekali. Piknik. Kat situ la kitorang rapat. Btulla ape orang kata: 'sharing is caring'. Merapatkan silaturrahim. Si Nad plak, once dah masuk bilek kitorang susah nak bangun. Tiap kali dia bangun, cakap 'ok la balik bilik dulu', tapi tetiba dia duduk balik...hahah..lawak btul budak sorang nih.

Shidah plak jadi bahan kitorang 'kena' kan. Sebabnya memula tu susah sangat nak dengar dia bersuara. Sekarang ni dah ok lah. hehe...Jadi member cuci mata kalo pi makan kat luar (Nad ahli terakhir yang join jadi member cuci mata ni). Kadang-kadang rasa bersalah ngan Shidah sebab kitorang jadikan dia outspoken cenggitu (sori Shidah, but I LOIKE the new you, hehe).

Some other time bila mood masing-masing macam bosan je, aku la suka pi cari CD movie kat SPEEDY and buat movie kat bilek kolej tu. Ramai-ramai tonton kat laptop aku yang kecik ni. Saja je aku bukak movie English biar dorang tengok sekali. Ader la sempat tengok 4 movie dalam bilek kolej tu. Tapi movie yang meninggalkan kenangan ape lagi kalo bukan movie TWILIGHT. Owh, Edward Cullen. Bukan setakat aku je yang terliur tengok ke'smart'an hero tu; ngan Ain, Nad dan Shidah sekali terliur. Throughout the end of sem ni, Nad ngan Shidah sama-sama beli DVD + buku TWILIGHT tu...mak aiii....besar btul pengaruh TWILIGHT dan EDWARD (dan pengaruh aku jugak. Sebab kalo tak kerana aku on movie tu, mesti dorang tak tau cerita tu best ke tak).

Tapi sepanjang tiga minggu exam tu, Ain lepak rumah je. Aku tak boleh la, sebabnya banyak citer best kat HBO tu, nanti aku tak baca nota. Jadinya petang Ahad je aku balik kolej. Minggu pertama exam aku lepak bilik sorang-sorang. Second week Sal lepak bilek aku. And third week after exam Prof. Z, Ain lepak kolej sebab kitorang kena siapkan report + presentation for EIA due 07 Mei ritu.

Sepanjang tiga minggu tu, Nad ni jadik geng psiko aku. Rupenye kuat makan budak kecik ni. Aku memang kalah kalo time exam. Memang cepat rasa lapar semula tapi aku malas nak bising2. Nak pulak budak ni suke psiko aku cakap dia lapar, lapar. Haritu kul 12 malam dia bleh datang bilek aku cakap dia lapar giler. Aku dah la memang lapar, lepas je dia kuar bilek aku, trus takleh tido sepanjang malam tu sebab perut aku dah sebu agan asid akibat di psiko oleh Nad. ceh~ Trus pagi tu kul 645 pagi pi breakfast kat McD Bangi sambil baca nota Dr. K dengan Sal + Nad. Alhamdulillah aku suka subjek tu. So, pagi masa breakfast tu aku just review balik lagi sekali nota Dr. K. Pagi exam Prof. Z pon kitorang pegi breakfast kat McD jugak tapi cuma aku berdua ngan Nad.

Last day kat kolej, tinggal aku, Nad + Shidah je. Petang lepas present EIA, trus siap-siap pi Mid ngan dorang (Ain balik rumah trus habis present tu). Nad ngan Shidah beli CD nak bawak balik cuti ni (owh, rasa bersalah ngan dorang sebab bagi pengaruh besar ke dorang bli CD dah macam aku. Aku memang suka bli CD pon dari dulu, buat collection). Kuar dari Mid kul 9 mlm, trus pi Putrajaya, saja nak amek gambar Jabatan Perdana Menteri waktu malam. Pi ngan dorang berdua, bergambar sket2. Sampai kolej pon dah lebih kurang kul 1130 mlm dah. Malam tu aku kemas bilek sket2, and tido kul 3 pagi.

Esoknya tersedar kul 8 pagi. Nak bagi kunci kat Nad mintak tolong dia check out kan kat ofis. Nasib baik dia tak keluar lagi ngan adik dia nak pi servis kete. Bila dah siap2 letak barang dalam kereta semua, rasa sayang nak tinggalkan kolej. Dah rasa sebak, rindu semua. huhu...Yela, wpun sem depan masih jumpa dorang jugak (buat tesis sekali), tapi dah tak macam sem ni. Sbbnya aku akan ulang alik dari rumah (sama macam Ain) tapi Shidah + Nad masih duduk kolej jugak. Aku no hal je nak lepak lama sket kat UKM kalo dah settle jumpa Dr. Er, tapi Ain mesti nak balik awal punya.

It won't be the same anymore. I'm going to MISS a lot, and I MEAN A LOT (stupid jokes, laughters, picnic, picking up on guys, dine-in activities every evening, camwhoring etc.). All the things that needs more than two people to do it and act stupid + dopey instead of acting cute...huhu =(

For my dearest friends (Nad, Shidah and Ain -- if you ever read this); since next semester we're going to act stupid in our own way, I do hope that we're all going to remember our short yet precious brief memories + moments together. You're the best in the bunch + I know you knew it by heart.

Thanks for the great companionship. Thanks for being able to go through this semester with me + add on a squeeze of interestingness in my life...Thanks for being a GOOD + BESTEST deskmates, eatmates, classmates, carmates, 'rempit'mate, gossipmates, chatmate, laughtermates, roomate, hostelmates and any other forms of mates in it. We're in it together ;D


ahaa..sad for the moment that passing us through. Yet happy + glad for it to happened perfectly...

LOVE U GUYS, muaxXxXX!!

No comments: