Saturday, August 8, 2009

semanis CINTA

Ishhh... asyik-asyik pasal cinta, cinta, cinta... This is sooo NOT me! But, I kinda like it. Best jugak bila bercinta ni kan? Ada orang amek berat pasal kita, ada orang yang boleh kita berkongsi cerita (bagi kes aku, ader sesetengah cerita je aku boleh kongsi ngan dia. Masih ada yang perlu dirahsiakan. Saya nak jaga hati awak), ada kawan nak mengadu, dan ada buah hati untuk bermanja (aku pon tak sedar aku ni manja orangnya. Hehe...lawak sungguh bila dia kata aku ni manja).

Petang semalam ada ulangan SEMANIS KURMA, rancangan agama yang dikendalikan oleh Ustazah Nor Bahiyah dengan suami beliau, Ustaz Wan Akasyah. Ulangan untuk siaran 6 Rejab, bertajuk MENCARI JODOH.

Ada tiga (3) tips untuk mencari jodoh:
  1. Beriman
  2. Pengasih dan penyayang
  3. Wajah yang berseri-seri
Topik ni tiap-tiap tahun pon memang jadi topik hangat bagi setiap orang yang belum berjumpa jodoh atau bagi yang dah berjumpa jodoh tapi masih was-was dengan pilihan hati. Kadang-kadang bertahun bercinta pon, tapi kalo dah memang jodoh takde, tak kemana jugak hubungan tu. Kalo kesnya macam tu, mesti rasa sedih kan? Ye lah, dah berkongsi suka duka tapi last-last putus ditengah jalan. Hish, mudah-mudahan dijauhkan dari aku kes yang macam ni. Kalo boleh, aku nak berkekalan hingga ke akhir hayat. Amin~

Ustazah Nor Bahiyah dengan suaminya ada bagi 3 doa yang InsyaAllah kalo kita amalkan, dipermudahkan jodoh untuk kita. 3 surah tu ialah:
  1. Surah Yusuf Ayat 4 (sesuai untuk diamalkan oleh pasangan suami isteri, untuk meringankan jodoh, dan bagi sesiapa yang nak pergi interview)
  2. Surah Al-Anbia Ayat 89
  3. Surah Al-Qasas Ayat 24 (yang ni ayat yang paling bagus selain dari yang dua tu)
Selain amalkan doa-doa ni, kita pon janganlah dok berserah bulat-bulat tapi takde usaha dari diri sendiri untuk mencari jodoh tu. Jangan ego dalam hal-hal macam ni.

Memang nampak mudah bila kita bercakap tentang mencari jodoh ni kan? Aku dah pernah rasa 'tak pernah bercinta' nih. Itu 24 tahun lepas lah. Sekarang ni dah jumpa, mudah-mudahan berkekalan dengan dia sorang.

p/s: Jadinya; amalkan doa-doa tersebut, bertawakal tapi dalam masa yang sama tetap berusaha untuk mencari jodoh kita. Si dia ada, cuma kita yang perlu mencari. Berusahalah! hehe ;)

No comments: