Sunday, August 9, 2009

takziah

Petang semalam dalam kul 705 camtu Cik Abang aku tepon. Selalunya dah masuk kul 7mlm ni aku jarang jawab panggilan walaupon hp aku kat depan aku. Tapi semalam masa Abang tepon, aku terus jawab.

N: Hello, assalamualaikum.

AB: Waalaikumussalam, cuk...

N: Haaa, abang...

AB: Cuk, esok kita tak jadi keluar eh?

N: Tak jadi?

AB: Ayah abang meninggal. Abang nak balik kampung malam ni. Sorry eh~

N: Eh, Ya Allah... ok, ok...

Aku tak sempat nak cakap ape masa tu, mana ntah perginya ucapan yang orang selalu sebut bila masa kita dengar ada kematian; 'Innalillah'. Yang aku tau, masa tu aku terkedu. Tak boleh nak cakap ape-ape... Lepas beberapa saat baru aku boleh berfikir balik, aku hantar mesej pada abang mintak dia drive elok-elok.

Adalah dalam 2 kali lagi dia call aku; sekali dia dah on the way ke Tanjung Malim nak amek orang, dan sekali lagi masa dia tengah tunggu kawan dia dan masa tu Abang dah nak sampai umah dia dah. Dua-dua kali tu dia tepon untuk bagitau dia kat mana dan untuk mintak maaf sebab tak dapat keluar ngan aku esoknya (which is today --Ahad--, sebab dah kitorang plan nak pi Floria kat Putrajaya). Ya Allah... aku tak kesah pon kalo plan tu dibatalkan. Kalo aku ditempat Abang masa tu, aku akan buat benda yang sama. Paling teruk pon, aku dah tak terpikir nak tepon sesape untuk bagitau keadaan sebenar sebab dah takde kekuatan diri. Tapi boleh plak dia terpikir yang dia dah buat salah kat aku sebab terpaksa batalkan plan. 'Abang, abang...'.

Arwah ayah Abang siap dikebumikan nak dekat-dekat tengahari hari ni. Kejap tadi Abang kata dia dapat cuti seminggu sampai Ahad minggu depan. Dan tadi jugak, baru aku dapat kekuatan nak ucap takziah pada dia dan keluarga dia. Ntah... aku bukan tak ingat pada Abang (sebab kalo orang lain, mungkin dah ucap takziah dari semalam lepas dapat berita, tapi aku lambat 23 jam). Tapi kalo aku di tempat Abang pon, aku tak lalu untuk dengar perkataan 'takziah' tu, sedih... Dan aku sendiri tak sampai hati nak ucap perkataan 'takziah' tu... Huhu...

Malam ni family Abang buat tahlil. Malam esok dan jugak malam Ahad minggu depan. Takpelah, aku sedekah Yasin dari Ampang je. Mudah-mudahan family Abang kuat hadapi semua ni.

p/s: Mudah-mudahan roh arwah dicucuri rahmat-Nya dan diletakkan di kalangan orang-orang yang beriman. Amin~

3 comments:

Liyana said...

AL-FATIHAH...moga roh beliau dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman...AMIN...

sabar ye?dari ALLAH SWT kita datang,kepadaNYA jua kita kembali...

f@nna said...

amin.sabar ye nanie. stay close to him ek. saat-saat macam ni orang-orang yang tersayang penting.

elanie*Q said...

Liyanaroxx: Amin~ Nanie ni sabar, dia tu lg kena sabar...

f@nna: Hope so. Dia pon jenis tak nak tunjuk dia sedih, tapi nanie kena faham. I'll to be there when he needs someone dgr luahan hati dia. thanx korg! :)