Friday, June 19, 2009

Eczema

Pernah dengar pasal 'eczema' tak? Cara sebutan: ek-zeh-ma.

Tadi masa Ellie pi jumpa doktor tu, doktor tu cakap yang dia kena eczema nih. So, I've googled it. So, here's what I got.

'Eczema (pronounced: ek-zeh-ma) is a group of skin conditions that cause skin to become red, irritated, itchy, and sometimes develop small, fluid-filled bumps that become moist and ooze. People with eczema also may have asthma and certain allergies, such as hay fever (demam yang berkaitan dengan pernafasan). For some, food allergies (such as allergies to cow's milk, soy, eggs, fish, or wheat) may bring on or worsen eczema. Allergies to animal dander, rough fabrics, and dust may also trigger the condition in some people.'


Adik aku tu rasanya alergik pada makanan. Dia suka seafood plak tu lagi-lagi udang. So, after this, no more udang la jawabnya. Ikan pon ada certain ikan yang sebabkan gatal macam ikan kembung, ikan bawal hitam (bawal putih ok -- ceh, nak makan yang mahal-mahal je). Yes, yes, ibu boleh buat sambal udang lepas nih (adik aku tak makan sambal udang, fobia tengok warna merah sambal tu). Pada bulu binatang dia ok je. Kebal jugak budak sorang tu. Cuma dia senang dapat selsema secara tiba-tiba.

Aku rasa aku ni ader eczema jugak kot. Cuma simptom-simptom aku tak macam adik aku kena. Aku tak alergik pada sebarang makanan macam adik aku; kecuali real belacan dan budu. Tapi...jeng jeng jeng... aku kalah sangat dengan bulu kucing. Atau sebarang bulu haiwan. Haish...dah la aku ni suka main kucing. Huhu...Dah ada orang tegur aku, jangan main ngan kucing lagi lepas ni; tapi... (Awak, saya jamin, saya akan mandikan kucing tu bagi bersih -- Bagi alasan ke dia yang sebenarnya kucing tu kotor, tak mandi; tu yang jadi selsema tu). Dan salah satu sebab aku kurang gemar balik kampung sebab kadang-kadang kalo abang sefamily join balik kampung, aku kena tido bilik belakang. Bilik tu ada musuh aku; habuk yang sangat ganas!!! Tak sah kalo aku tak bersin-bersin kalo dah duduk kat bilik tu. Kalah habuk kat KL nih. Bersin macam dah takde hari esok, macam nak tercabut hidung nih. Makan lah banyak mana Panadol Soluble, tetap maintain macam tu jugak. Kalo time aku kena bersin-bersin ni, konpem aku tido seharian dan asyik nak makan sebab badan dah longlai asyik bersin je (guna tenaga bersin ala-ala resdung ni). Teruk jugak aku kalo kena.

Pastu kalo kat umah pon, aku rimas nak kemas bilik. Bukan sebab malas; tapi sebab aku tau ada habuk. Kalo nak kemas, kena ready towel kecik untuk tutup hidung (kalo ada jual topeng muka macam time jerebu tu lagi bagus. Praktikal sket). Kalo habuk kena mana-mana bahagian badan, siaplah gatal-gatal. Menggaru je kejenya. So, bila time kemas bilik, aku tak boleh mandi dulu; aku kena bukak tingkap dan pintu bilik luas-luas, bagi habuk keluar. After kemas, laju-laju pi mandi. Huish, sapa nak tanggung kalo aku dah dok menggaru dan bersin-bersin tu? Akuuuuu jugak tau...

Nasib badan...


Source: http://kidshealth.org/

No comments: