Monday, June 15, 2009

Lepas habis belajar...

Pilih jawapan yang betul bagi soalan di atas:
  1. nak sambung belajar lagi (hurmmmm...)
  2. nak cari kerja.
  3. nak bukak bisnes
  4. nak kawen!
  5. 1 shj
  6. 2 dan 4 shj ;D
  7. 3 dan 4 shj ;D
  8. 4 shj! :)
Haha...

Alkisahnya, malam Sabtu hari tu Mak Ani datang umah. Dia tanya aku:

MA : Ha, Nanie...Dah habis blum study tu?

N : Dah...eh, tinggal lagi satu sem. InsyaAllah hujung tahun habis la.

MA : Lepas tu nak buat ape?

N : Cari keje. Lepas tu boleh kawen!!! (aku gelak-gelak lepas cakap aku nak kawen. Masa tu abah ada kat ruang tamu tempat Mak Ani duduk).


Tergamam aku tengok Mak Ani masa tu, tapi dia tumpang gelak sekali. Abah dengar jugak. Ibu je masa tu kat dapur. Ish, ibu ni...tak dengar pulak ;)

And then, tengahari semalam masa Mak Ani datang umah nak amek Yana balik (Yana tido umah kitorang Sabtu malam Ahad tu). Mak Ani parked kete dia dekat-dekat ngan tempat abah biasa bakar sampah. So, kebetulan masa dia nak balik tu, aku pi buang sampah buah manggis yang aku makan dekat tempat bakar sampah tu. Mak Ani siap cakap ke aku camni:

MA : Nanie, nanti kalo dah ader boyfriend jangan lupa cakap kat Mak Ani tau.

N : (aku pulak yang tergamam. Tapi menten senyum dan gelak jugak. Alamak, Mak Ani amek serius plak ape yang aku cakap malam tadi)

MA : Kalo betul-betul nak kawen pon, jangan lupa cakap ke Mak Ani eh...

N : (owh, senyum lagi...hehe...maintain weh, maintain...) Insyaallah Mak Ani. Konpem Nanie tak lupa inform ke Mak Ani punya. (Adeh~)


Mak aiii...btullah ape orang kata. Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata, naya... Tapi betullah jugak yang aku cakap tu. Lepas habis study baru nak kawen. Kalo nak kawen sekarang, mesti rasa sesak punya sebab study pon belum habis; mana family lagi, mana study lagi. Lagipon Insyaallah tinggal lagi satu sem. Aku dah kene pikir tu semua. Umur bukan makin muda. Ye tak?

Aku dah biasa sangat dah orang tanya aku bila turn aku pulak naik pelamin. Sejak abang kawen 2 tahun lepas. Semua orang nak tanya. Dari atok aku, makcik-makcik aku, kawan-kawan ibu, kawan-kawan aku dan adik sepupu aku pon tanya jugak. Tak padan ngan muda! Yang aku boleh jawab masa tu, Insyaallah ada jodoh tak kemana ataupun 'on the way...'. Haha ;D

No comments: