Tuesday, June 2, 2009

Seminar @ HUKM

Petang tadi aku ada seminar kat HUKM, Seminar on Global Health. Well, setelah dijemput oleh Dato' Syed, nak tak nak, aku pegi jugakla, memandangkan takde wakil dari pihak kitorang kalo aku tak datang. Aku rasa aku sorang je budak Master kat dalam Seminar tadi. Yang lain-lain tu semua Medical Doctor, PhD students termasuklah pekerja atau student under program UNU-IIGH tu.

Rasa kecik je dunia nih bila duk berkumpul ramai-ramai dan aku sorang je yang amek Master. Dan...yang paling penting, aku bukan budak Sains weh! Yang mana cerita logik yang dorang sentuh tadi aku faham la jugak. The rest, aku ternganga sat. hehe...

First presenter dari Chile, Professor Ricardo Uauy (camne nak sebut tuh?), sentuh pasal Global Health and Food Security. Yang ni aku faham la jugak sebab interesting cara dia sampaikan pada kitorang. Lawak tak lawak mana tapi jelas, nyata dan terang.

Second presenter dari Toronto, Professor Dr. Abdullah Daar. Dia syok bagi taklimat pasal Genomics and Global Helath: Initiatives in Developing Countries. Tang dia bagi taklimat ni, aku dah separuh nak pengsan dah. Sebabnya, SANGAT BOSAN. Diulangi, SANGAT BOSAN. Aku dah sampai tak boleh nak bukak mata dah. Pandai btul orang yang bina Auditorium HUKM ni tau. Dia buat jarak yang sangat besar antara meja dengan kerusi kat dalam dewan tu. So, nak menongkat dagu tak boleh la. Last-last aku cuba kuatkan semangat nak tahan mata aku ni dari terlelap. Nasibla Prof tu macam rasa dia dah lama sangat membebel kat depan, dia pon benti.

Fuh...lega den~

Presenter ketiga ni, konon-konon nak buat interactive style la, siap bagi keratan akhbar pasal disaster. Professor Dr Walter Patricks ni sentuh pasal Natural Disasters and Global Health: Emergency Preparedness in Developing Countries. Yang dia ni, mak aiii...siap buat pop kuiz tau tak! Mata aku trus terbuka luas, sebab sangat takut kalo-kalo ditanya dengan soalan-soalan science-based nih. Prof tu cakap punyalah slow. Kadang-kadang sampai tak dengar dia cakap aper. Nak salin, masing-masing present laju. So, mengharapkan rakaman yang aku buat jelah. Itupun tak tau lah dengar jelas ke tak. Malas nak check lagi.

Masa sesi Q+A plak, soalan dari peserta punyalah panjang lebar, masa tak cukup bila presenter pon nak bagi jawapan panjang lebar jugak. Dengan aku yang tetibe blur sebab tak berapa nak faham half of the contents. Habis je sesi Q+A kul 450ptg, aku cepat-cepat keluar dewan. Alarhhh...refreshment pon ader lantak lah. Aku tau, aku nak blah dulu sebab nak hujan dah masa tuh. Gelap jugak langit. Aku pon aper lagi, jalan macam lipas kudung lah ;D

Dalam kereta aku terpikir. Ape reason aku datang seminar tu hari nih? Ni tak lain tak bukan Dr. aku punya pasal. Ceh, dah semua seminar yang UNU-IIGH buat nak kitorang join. Dato' pon satu, agak-agak lah...yang budak Master bertiga nih buat pasal Athma disease, Dengue dengan Thermal dan berkait dengan Climate Change. Bukan pasal disaster, bukan pasal food security, dan bukan jugak pasal Genomic tuh... It doesn't have any direct relation with disease yang disebabkan oleh Climate Change. Ader yang tak berkenaan pon. Aku ni tetiba dah jadi cam student FSKB pon ader (Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu). Dan dah lebih kurang macam pangkat Doktor jugak dah aku nih. Sedangkan, Dr aku tuh sendiri pernah cakap, 'I'm an environmental doctor, and I do hope that I can cure our environment the same like medical doctor curing their patients' (lebih kurang la cenggitu ayat dia).

Ahhh...pasni, aku tak mau pegi lagi seminar camni. Aku nak jerit camni -- AKU STUDENT MASTER ENVIRONMENTAL MANAGEMENT JELAH! AKU BUKAN DOKTOR LAGI PON!!! -- Agak-agak Dr. aku tuh boleh faham tak? huhuhuu (sedih btul aku...)

No comments: